dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Ruippo, Selma | |
dc.date.accessioned | 2020-04-06T09:43:58Z | |
dc.date.available | 2020-04-06T09:43:58Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68466 | |
dc.description.abstract | Kandidaatintutkielmassani tutkin kirjallisuuskatsauksen ja luotettavien internetsivustojen kautta, minkälaisia seikkoja aloittavan musiikinopettajan tulisi tiedostaa uransa alussa. Luokkatilat, mentorointi, perehdytys, melualtistuminen, materiaalipankit, opettajan oma hyvinvointi ja auktoriteetin rakentuminen ovat minun nostamia teemoja opettajan alkutaipaleelta. Kaikki edeltävät teemat sisältävät monia yksityiskohtia, joihin aloittavan musiikinopettajan tulisi perehtyä ja ymmärtää niiden tarkoitus työelämässä sekä siviilielämässä.
Tutkimuskysymyksenä on: Minkälainen on musiikkikasvatuksen siirtymä opiskelijasta opettajaksi? Tutkielmani tarkoitus on auttaa jokaista vastavalmistunutta, sijaisuuden tai viran saanutta henkilöä. Ideana on esittää tärkeitä tekijöitä jokaisesta teemasta sekä nostaa ymmärrystä opiskelijan siirtymä- vaiheesta opettajaksi. Käsittelen teemoja myös tietopohjaisella sekä henkilökohtaisen kokemuksen tasolla.
Teemojen käsittelyn yhteydessä löysin, että perehdytys on yksi tärkeimmistä tekijöistä aloittavan opettajan uran alussa. Käytännön ongelmat opetuksessa nousevat esille tuoreelle opettajalle vasta ensimmäisinä työpäivinä. Monessa lähteessä käsiteltiin aloittavan opettajan eli noviisiopettajan kohtaavan alkushokin, stressin tai riittämättömyyden tunnetta koulutusta kohtaan. Ilmiö opiskelijoiden epävarmuudesta siirtymävaiheesta ja perehdytyksestä tuntuu edelleen olevan hankala vuosikymmenten aikana. Koulussa pyritään kehittämään opettajan aloitusta kouluympäristössä mahdollisimman sulavaksi. Opettajan työssä opettajan auktoriteettinen asema sekä oma identiteetti etsivät muotoaan lähes koko uran ajan.
Jatkotutkimus voisi käsitellä opettajan ammatin muutosta digitalisaation partaalla. Miten musiikki- kasvatuksen koulutus tulee muuttamaan, jotta aloittavalla musiikinopettajalla on esimerkiksi valmiudet etäopettamiseen? Minkälaisin keinoin kouluissa varaudutaan etäopetukseen musiikin osalta. | fi |
dc.format.extent | 31 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Musiikkikasvattajan siirtyminen opiskelijasta opettajaksi | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202004062679 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | musiikinopettajat | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | musiikkipedagogiikka | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | | |