Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorRuippo, Selma
dc.date.accessioned2020-04-06T09:43:58Z
dc.date.available2020-04-06T09:43:58Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68466
dc.description.abstractKandidaatintutkielmassani tutkin kirjallisuuskatsauksen ja luotettavien internetsivustojen kautta, minkälaisia seikkoja aloittavan musiikinopettajan tulisi tiedostaa uransa alussa. Luokkatilat, mentorointi, perehdytys, melualtistuminen, materiaalipankit, opettajan oma hyvinvointi ja auktoriteetin rakentuminen ovat minun nostamia teemoja opettajan alkutaipaleelta. Kaikki edeltävät teemat sisältävät monia yksityiskohtia, joihin aloittavan musiikinopettajan tulisi perehtyä ja ymmärtää niiden tarkoitus työelämässä sekä siviilielämässä. Tutkimuskysymyksenä on: Minkälainen on musiikkikasvatuksen siirtymä opiskelijasta opettajaksi? Tutkielmani tarkoitus on auttaa jokaista vastavalmistunutta, sijaisuuden tai viran saanutta henkilöä. Ideana on esittää tärkeitä tekijöitä jokaisesta teemasta sekä nostaa ymmärrystä opiskelijan siirtymä- vaiheesta opettajaksi. Käsittelen teemoja myös tietopohjaisella sekä henkilökohtaisen kokemuksen tasolla. Teemojen käsittelyn yhteydessä löysin, että perehdytys on yksi tärkeimmistä tekijöistä aloittavan opettajan uran alussa. Käytännön ongelmat opetuksessa nousevat esille tuoreelle opettajalle vasta ensimmäisinä työpäivinä. Monessa lähteessä käsiteltiin aloittavan opettajan eli noviisiopettajan kohtaavan alkushokin, stressin tai riittämättömyyden tunnetta koulutusta kohtaan. Ilmiö opiskelijoiden epävarmuudesta siirtymävaiheesta ja perehdytyksestä tuntuu edelleen olevan hankala vuosikymmenten aikana. Koulussa pyritään kehittämään opettajan aloitusta kouluympäristössä mahdollisimman sulavaksi. Opettajan työssä opettajan auktoriteettinen asema sekä oma identiteetti etsivät muotoaan lähes koko uran ajan. Jatkotutkimus voisi käsitellä opettajan ammatin muutosta digitalisaation partaalla. Miten musiikki- kasvatuksen koulutus tulee muuttamaan, jotta aloittavalla musiikinopettajalla on esimerkiksi valmiudet etäopettamiseen? Minkälaisin keinoin kouluissa varaudutaan etäopetukseen musiikin osalta.fi
dc.format.extent31
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleMusiikkikasvattajan siirtyminen opiskelijasta opettajaksi
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202004062679
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysomusiikinopettajat
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysomusiikkipedagogiikka
dc.subject.ysoopettajuus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrights


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright