dc.contributor.advisor | Viitala, Riitta | |
dc.contributor.author | Linnanmäki, Tuomas | |
dc.date.accessioned | 2020-04-02T11:06:31Z | |
dc.date.available | 2020-04-02T11:06:31Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68442 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia aineenopettajien koulutuksen antamia valmiuksista inklusiivisen opetuksen toteuttamiseen, sekä aineenopettajien kouluttajien näkemyksiä siitä, mitkä asiat ovat keskeisiä inklusiivisen opetuksen toteuttamisessa.
Tutkimusaineisto on kerätty suomalaisessa yliopistossa puolistrukturoituina teemahaastatteluina syksyllä 2019. Tutkimukseen osallistui seitsemän aineenopettajien kouluttajaa. Aineiston analyysi on tehty laadullista sisällönanalyysi-menetelmää käyttäen.
Tutkimustuloksien mukaan enemmistö aineenopettajien kouluttajista kokee koulutuksen valmistavan aineenopettajia heikosti inklusiivisen opetuksen toteuttamiseen, minkä katsottiin lisäävän aineenopettajien negatiivista suhtautumista sitä kohtaan. Inklusiiviseen opetukseen liittyvää sisältöä koettiin olevan koulutuksessa liian vähän. Inklusiivisen opetuksen toteuttamisessa oppilaslähtöisyys oli kaikkien kouluttajien mielestä tärkein asia. Erityisopettajan rooli inklusiivisessa opetuksessa jakoi puolestaan mielipiteitä. Lisäksi resurssien merkitystä inklusiivisen opetuksen toteuttamisessa korostettiin.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että aineenopettajien kouluttajien tietoja ja taitoja inklusiivisesta opetuksesta tulisi lisätä. Myös ainelaitosten ja opettajankoulutuslaitoksen yhteistyötä tulisi lisätä, jotta inklusiivisten sisältöjen esillä pitäminen ei olisi pelkästään opettajankoulutuslaitoksen vastuulla. Opettajien valmiuksia inklusiivisen opetuksen toteuttamiseen tulisi parantaa, jotta suhtautuminen sitä kohtaan muuttuisi positiivisemmaksi. | fi |
dc.format.extent | 66 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | aineenopettajien kouluttaja | |
dc.subject.other | valmiudet | |
dc.subject.other | inklusiivinen opetus | |
dc.title | Aineenopettajien kouluttajien näkemyksiä koulutuksen antamista valmiuksista inklusiiviseen opetuksen toteuttamiseen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202004022655 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | aineenopettajat | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |