Opettajiksi opiskelevien käsitykset hyvästä opettajuudesta ja opetuksesta, ajattelun taidoista sekä koulutuksen antamista valmiuksista tulevaan työhön
Pro gradu –tutkielmassa tutkitaan opettajiksi opiskelevien käsityksiä hyvästä
opettajuudesta ja opetuksesta sekä opettajan tarvitsemista ajattelun taidoista.
Lisäksi selvitetään, miten koulutus heidän mielestään vastaa tulevan ammatin
haasteisiin.
Omaan ammattiin liittyvät käsitykset, uskomukset ja ihanteet ohjaavat
merkittävästi opettajan toimintaa. Opiskelijoiden ennakkokäsitykset tulisi konstruktivismin
pääperiaatteiden mukaan huomioida koulutuksen alkuvaiheista
lähtien.
Tutkimuskysymyksiä tarkastellaan sekä yleisellä tasolla että matematiikan
opetukseen suhteutettuna. Tutkimusaineisto on kerätty käyttämällä eläytymismenetelmää
(N = 69), parihaastattelua (N = 5) sekä avointa internetkyselyä (N
= 17).
Tuloksista käy ilmi, että hyvä opettaja kykenee asettumaan lasten asemaan
ja ymmärtämään lasten tapoja käsitellä opittavaa ilmiötä. Opettajalta
edellytetään myös riittäviä pedagogisia ja aineenhallinnallisia resursseja, jotta
hän kykenee kiinnittämään huomionsa oppimisen kannalta olennaisiin seikkoihin.
Opettajalta vaaditaan työssään monia ajattelun taitoja. Kriittinen ajattelu
on eräs tärkeimmistä opettajan työvälineistä jatkuvan kehityksen ja oman työn
arvioinnin takaamiseksi.
Koulutuksen tärkeimpiä tavoitteita on auttaa opiskelijoita löytämään oma
opettajaidentiteettinsä. Opettajiksi ei opita, niiksi kasvetaan.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Aineenopettajien kouluttajien näkemyksiä koulutuksen antamista valmiuksista inklusiiviseen opetuksen toteuttamiseen
Linnanmäki, Tuomas (2020)Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia aineenopettajien koulutuksen antamia valmiuksista inklusiivisen opetuksen toteuttamiseen, sekä aineenopettajien kouluttajien näkemyksiä siitä, mitkä asiat ovat keskeisiä inklusiivisen ... -
Millainen on hyvä opettaja? : 2.-luokkalaisten käsityksiä hyvästä opettajuudesta
Laukkanen, Annamari (2019)Tutkielman tavoitteena oli selvittää 2.-luokkalaisten käsityksiä hyvästä opettajasta, koska ilmiötä on tutkittu lasten näkökulmasta vasta vähän. Lasten käsityksiä tarkasteltiin suhteessa asiantuntijoiden käsityksiin, mikä ... -
"Steinerpedagoginen malli ja metodi on siinä mielessä niinku. ihana. että kaikki oppii sillo alaluokilla. ja tulee kaikki on mukana /siinä/," : steinerkieltenopettajien käsityksiä opettajuudesta
Ylikotila, Tuomas (2012)Ylikotila, T. 2012. Steinerkieltenopettajien käsityksiä opettajuudesta. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kielten laitos. Pro gradu -tutkielma, 153 s. Tutkimukseni tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä ... -
Liikunnanohjaajien (AMK) asiantuntijuus ja osaaminen sekä kokemukset koulutuksen antamista valmiuksista
Hautamäki, Jutta; Järvenpää, Annika (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomenkielisestä koulutusohjelmasta valmistuneiden liikunnanohjaajien (AMK) käsityksiä omasta asiantuntijuudestaan ja osaamisestaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin eroavaisuuksia eri ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.