University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Engaging with generation Z : from face-to-face interactions to online communities

Thumbnail
View/Open
563.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mäkitalo, Anni
Date
2020
Discipline
MarkkinointiMarketing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkielman tavoitteena on ymmärtää sukupolvi Z:n, ja erityisesti 13-15 vuotiaiden nuorten tarpeita ja asenteita digitaalisessa ympäristössä, jotta organisaatiot voisivat paremmin tavoittaa ja sitouttaa nuoret digitaalisten kanavien kautta. Sukupolvi Z on syntynyt teknologisesti hyvin kehittyneeseen yhteiskuntaan, ja tutkielma pyrkii selvittämään heille luonteenomaisia tarpeita ja piirteinä digitaalisessa ympäristössä. Tutkielman tavoite on palvella suomalaista urheiluorganisaatiota, joka on aloittamassa pilottihankkeen suomalaisilla yläasteilla. Hankkeen tavoite on ottaa osaa maamme kasvavaan huoleen nuorten liikkumattomuudesta ja lisääntyvästä ylipainosta kouluissa tapahtuvan liikuntaprojektin avulla. Tutkielma koostuu aiemmasta kirjallisuudesta ja tutkimuksista liittyen sukupolvi Z:aan ja digimarkkinointiin, sekä kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa haastateltiin kymmentä henkilöä: osa aikuisia alansa ammattilaisia, ja osa sukupolvi Z:n edustajia. Haastattelut olivat osittain jäsenneltyjä: niissä kaikissa käsiteltiin samoja teemoja, mutta kysymykset riippuivat haastateltavasta ja tarpeen mukaan muokkautuivat haastattelun edetessä. Tutkimustulokset osoittavat, että nuorilla on sukupolvista riippumatta tarve ryhmän hyväksynnälle – ajanviettotavat ovat kuitenkin siirtymässä fyysisistä tapaamisista verkkoryhmiin ja -keskusteluihin. Sosiaalinen media on eittämättä oikea kanava nuorten tavoittamiseen, mutta organisaatioiden täytyy valita relevantit kanavat ja sisällöt huolellisesti. Visuaalisen sisällön rooli on nuorten kanssa viestimisessä suuri, ja vaikuttajamarkkinoinnilla tullee olemaan tärkeä rooli nuorten tavoittamisessa myös tulevaisuudessa. Vaikuttajamarkkinoinnin syvempi ymmärtäminen sekä sen tuomat mahdollisuudet voisivat toimia myös tärkeänä jatkotutkimuksen kohteena. ...
 
This study examines generation Z and more specifically the age group of 13-to-15-year olds, and what sort of marketing communication strategy organizations should apply in order to create awareness, engagement and interaction with generation Z. Generation Z was born to an already technology-advanced society, and this study focuses on the needs, attitudes and characteristics of generation Z in a digital environment. The study was conducted to serve a Finnish case organization, a sport federation that aims to offer help for the growing concern of inactivity and obesity among Finnish youth. The organization is planning a youth movement-project for schools, and this study aims to find the channels and tools to successfully get generation Z’s attention in digital environment in order to inform and engage them to the project. The study was conducted by a combination of earlier literature regarding digital marketing and generation Z and a qualitative research. The qualitative research consisted of ten semi-structured, in-dept interviews. The findings of this study indicate that the need for acceptance and being part of a group or movement is similar to earlier generations, but it has shifted from face-to-face hangouts to online communities. Social media is undoubtedly the right channel to reach out and engage with generation Z, but organizations must be careful about the channels and the content they choose. Generation Z seems to be quite specific about the channels they use, and they have a clear preference for visual content. The importance and opportunities that influencer marketing can bring to organizations and a deeper understanding of the meaning of influencers to youth could be an interesting and beneficial subject for future research. ...
 
Keywords
social media marketing influencer marketing vaikuttajamarkkinointi somemarkkinointi z-sukupolvi sosiaalinen media digitaalinen markkinointi markkinointi generation z social media digital marketing marketing
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004022633

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24946]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • B2B influencer marketing : Conceptualization and four managerial strategies 

    Mero, Joel; Vanninen, Heini; Keränen, Joona (Elsevier, 2023)
    While there is a growing body of research on influencer marketing, it focuses almost exclusively on the consumer marketing context, and offers limited insights for business-to-business (B2B) organizations. To address this ...
  • 'You really are a great big sister’ : parasocial relationships, credibility, and the moderating role of audience comments in influencer marketing 

    Reinikainen, Hanna; Munnukka, Juha; Maity, Devdeep; Luoma-aho, Vilma (Taylor & Francis, 2020)
    This study examines the moderating role of audience comments in influencer marketing. A YouTube vlog entry by a social media influencer featuring the endorsement of a brand was studied, and an experimental design featuring ...
  • The Process of Selecting Influencers for Marketing Purposes in an Organisation 

    Huttula, Tia; Karjaluoto, Heikki (Springer, 2023)
    Influencer marketing practices are growing on social media channels, while the usage of other mass-media channels is decreasing, prompting organisations to search for new tools with which to communicate efficiently with ...
  • From pixels to fame : an empirical study of Virtual Influencers and gen Z customer engagement 

    KHUAT, Hoàng (2023)
    Virtual Influencers (VIs) are artificially-generated characters that are designed to behave like real social media influencers. These digital natives are becoming increasingly popular as brands seek new ways to engage with ...
  • Social Media Influencers as Mediators of Commercial Messages 

    Vanninen, Heini; Mero, Joel; Kantamaa, Eveliina (Routledge, Taylor & Francis, 2022)
    Social media influencers are integral to contemporary organizations’ marketing strategies. Despite growing interest in the topic, there is scant knowledge of how organizations manage and collaborate with influencers in ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre