Huumori työnohjaajan ja ohjattavan vuorovaikutuksessa
Heininen, E., Siilin, S., & Valkonen, T. (2020). Huumori työnohjaajan ja ohjattavan vuorovaikutuksessa. Työelämän tutkimus, 18(1), 14-29. https://doi.org/10.37455/tt.90570
Published in
Työelämän tutkimusDate
2020Copyright
© 2020 Työelämän tutkimus
Huumori ilmenee työelämän interpersonaalisessa vuorovaikutuksessa eri tavoin, ja sillä on monia merkittäviä vuorovaikutusfunktioita. Huumorin on havaittu muun muassa edistävän yhteistyöhalukkuutta ja avoimuutta. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme työnohjaajan ja ohjattavan vuorovaikutuksessa ilmenevää huumoria. Tutkimusotteemme on laadullinen, ja menetelmänä käytämme vuorovaikutusanalyysia. Aineisto koostuu kolmesta työnohjaustapaamisesta. Tulokset osoittavat, että huumori auttaa työnohjaajaa ja ohjattavaa hallitsemaan ammatillisen vuorovaikutussuhteensa jännitteitä. Työnohjauksessa huumoria ilmaistaan usein vuorovaikutusosapuolia yhdistävällä tavalla, minkä voidaan ajatella tukevan työnohjaajan ja ohjattavan yhteistyötä. Huumorin avulla vuorovaikutusosapuolet pyrkivät hallitsemaan työnohjaustilanteen kuormittavuutta, joka liittyy muun muassa henkilökohtaisista ja arkaluontoisista asioista keskustelemiseen. Tulokset auttavat ymmärtämään yksilötyönohjauksen vuorovaikutusta ja siinä ilmenevän huumorin merkitystä erityisesti ohjaussuhteen ja työnohjauksen tavoitteiden kannalta.
...
Humour can occur in interpersonal communication in multiple ways, and it serves severalcommunicative functions. Humour has been found to improve people’s willingness to co-operate and the openness of communication. This study examined humour inprofessional guidance by focusing on the styles and communicative functions of humour. The research was conducted qualitatively, and interaction analysis was used as the method. The data included three professional guidance meetings. According tothe results, humour seemed to improve social interaction during the sessions. Humour helped practitioners and clients to manage tensionsin their relationship. Humour was often expressed in an affiliative way, which seemed to improve cooperation betweenthe parties. Humour also seemed to help practitioners and clients manage stress. Overall, humour seemed to help the parties achieve the goals of the professional guidance. The results of our study help in understanding humour in professional guidance and its role in successful practice.
...
Publisher
Työelämän tutkimusyhdistys ry ; Tampereen yliopisto, Työelämän tutkimuskeskusISSN Search the Publication Forum
0788-091XKeywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/35115902
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Työnohjaus ja toiminnalliset menetelmät liike-elämässä
Riitaoja, Maija (2008) -
Sosiaalityöntekijöiden henkiinjäämistaistelu : työnohjauksen merkitykset työnohjaajien kertomana
Köhler, Tuula (2017)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia, mitä merkityksiä työnohjauksella on työnohjaajien mukaan sosiaalityöntekijöille. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen sekä aineistolähtöinen tutkimus, jonka ... -
Työnohjaajan toiminta ryhmätyönohjaustilanteessa
Antikainen, Reetta (2011)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin työnohjaajien toimintaa kolmessa eri työnohjausryhmässä. Tarkoituksena oli selvittää, mitä työnohjaaja ryhmätyönohjaustilanteessa tekee, ja ovatko kolmen eri työnohjaajan ... -
Osallistumisen kehyksen rakentaminen esimiesten ryhmätyönohjauksen aloitustilanteissa
Aspholm, Seija (2014)Tutkimusintressini oli kuvata ryhmätyönohjauksen aloituksia institutionaalisina keskustelutilanteina. Kysyin aineistoltani, miten ja millaisen osallistumisen kehyksen työnohjaaja loi ryhmänsä kanssa työnohjausistunnon ... -
Työnohjaajan ja ryhmän vuorovaikutus työnohjaajan työtapojen osalta heikoksi arvioiduissa etätyönohjausistunnoissa
Knuuti, Jessica; Heikkinen, Suvi (2023)The goal of this thesis was to survey communicational phenomena from clinical supervision group sessions where one or more participants had evaluated the methods of the clinical supervisor as weak on the evaluation form. ...