Mind the Gap : lukion ja korkeakoulun välistä kuilua kaventamassa
Riikonen, J., & Pirhonen, H. (2020). Mind the Gap : lukion ja korkeakoulun välistä kuilua kaventamassa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 11(2). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2020/mind-the-gap-lukion-ja-korkeakoulun-valista-kuilua-kaventamassa
Julkaistu sarjassa
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaPäivämäärä
2020Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Kieliverkosto, 2020
Lukiosta korkeakouluun siirtyvä nuori kohtaa opintojensa alkuvaiheessa uudenlaisia viestintä- ja kieliosaamiseen liittyviä haasteita, kun toimintaympäristö, opiskelutavat ja tekstilajit muuttuvat. Haasteena on se, että vaatimukset korkea-asteella ovat toisenlaisia kuin lukiossa ja opiskelija saattaa kokea siirtymävaiheessa taitonsa puutteellisiksi. Tätä siirtymävaiheen kuilua kaventaaksemme toteutimme lukiolaisille soveltavan Mind the Gap -kurssin. Yhteistyössä lukion, yliopiston ja ammattikorkeakoulun kanssa rakennetun kurssin keskeisenä tavoitteena oli vahvistaa lukiolaisten viestintä- ja kieliosaamista. Tässä artikkelissa kuvaamme kurssin lähtökohtia, suunnittelua ja toteutusta sekä opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia pilottikurssista.
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0181
Alkuperäislähde
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2020/mind-the-gap-lukion-ja-korkeakoulun-valista-kuilua-kaventamassaJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/35108513
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin ja koulun kanssa sekä esikoulusta peruskouluun siirtymisen nivelvaiheesta
Päivärinta, Pinja (2024)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin sekä peruskoulun henkilökunnan kanssa. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä moninaisuudesta koulumaailmassa ja ... -
Viestintäohjelma verkkosivuilla : korkeakoulun arvojen välittyminen nuorten sidosryhmälle
Kallio, Terhi (2011)Viestinnän strategisessa suunnittelussa määritellään peruslinjat, joiden avulla viestintä saadaan tukemaan organisaation strategisia tavoitteita. Kohderyhmien tiedostaminen ja tunteminen kuuluvat keskeisesti strategisen ... -
Wilma luokanopettajan työssä ja osana kodin ja koulun välistä vuorovaikutusta
Karppanen, Hilkka-Liisa; Töllinen, Heli (2019)Wilma on kodin ja koulun väliseen sähköiseen viestintään tarkoitettu verkkopalvelu. Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää, millä tavalla luokanopettajat käyttävät Wilmaa työssään sekä millaisia hyötyjä ja ... -
Vuorovaikutusosaaminen ja sen kehittyminen tutkijoiden työssä
Laajalahti, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.