Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorNarsakka, Sini
dc.contributor.authorLuoma, Laura
dc.date.accessioned2020-03-19T06:46:30Z
dc.date.available2020-03-19T06:46:30Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68242
dc.description.abstractOppimisympäristön käsite on vuosikymmenten saatossa laajentunut ja digitalisaation mukanaan tuomat muutokset yhteiskunnassa heijastuvat myös opetukseen. Tämän tutkielman avulla kartoitettiin ruotsinopettajien käsityksiä ja näkemyksiä ruotsin kielen digipohjaisesta opetuksesta. Tavoitteena oli selvittää, millä tavoin opettajat hyödyntävät opetuksessaan sähköisiä tai digitaalisia työvälineitä, kuten älylaitteita ja eri sovelluksia, ja millaisina he näkevät omat digitaitonsa, oppilaiden taidot sekä digitalisaation hyödyt ja haasteet. Tutkimukseen osallistui viisi ruotsinopettajaa eri puolilta Suomea ja se toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöteemahaastatteluilla. Tulokset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Informantteina olleet ruotsinopettajat työskentelivät joko peruskoulussa tai lukiossa. Tulokset osoittivat opettajien suhtautuvan digipedagogiikkaan enimmäkseen myönteisesti ja käyttävän teknologiaa hyödyksi opetuksessaan vaihtelevissa määrin. Myös kriittisyyttä digioppimista ja -opettamista kohtaan ilmeni. Sähköisten oppimisalustojen ja sovellusten käyttöä opettajat perustelivat monipuolisesti ja tilannekohtaisesti niin oppimisen kuin arvioinninkin näkökulmasta. Esille nousivat kysymykset erityisesti ruutuaikaan, oppilaiden vaihteleviin ja osin heikkoihin digitaitoihin, itseohjautuvuuteen, koulujen vähäiseen laitteistokantaan ja opetussuunnitelman sisältöihin liittyen. Eniten opettajat käyttävät oppikirjasarjan digimateriaaleja sekä mm. Quizlet- ja Kahoot-sovelluksia. Lisäksi tuloksissa painottui tulevaisuuden työelämätaitojen merkitys suhteessa käytettyihin toimintatapoihin. Tulokset korreloituvat aiempiin tutkimuksiin siten, että tutkimushenkilöt mainitsivat samankaltaisia haasteita ja hyötyjä sekä pedagogiikkaan liittyviä ajatuksia kuin aiemmin tehtyjen tutkimusten ja selvitysten tekijät. Jatkossa tutkimuksen voisi toistaa vertailemalla eri oppiaineiden opettajien tapoja ja syitä hyödyntää uutta teknologiaa pedagogiikassaan.fi
dc.format.extent86
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosv
dc.subject.otherdigital kompetens
dc.subject.othersvenskundervisning
dc.subject.othermobilinlärning
dc.subject.otherläraryrket
dc.title"Ändå borde skolan förbereda elever inte endast för nutiden utan tio år framåt." : svensklärares erfarenheter av användning av digitala läromedel i svenskundervisning
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202003192467
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysotietokoneavusteinen opetus
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot