Suomalaisten 4-luokkalaisten lukutaito : PIRLS 2016 -tutkimuksen keskeisiä tuloksia
Leino, K. (2018). Suomalaisten 4-luokkalaisten lukutaito : PIRLS 2016 -tutkimuksen keskeisiä tuloksia. Kielikukko, 37(1), 30-34. http://www.parnet.fi/~finra/Kielikukko/Kielikukko%201%202018%20www.pdf
Published in
KielikukkoAuthors
Date
2018Copyright
© 2018 Suomen puhe-luki-yhdistys FinRA
Joulukuussa 2017 julkaistiin kansainvälisen lasten lukutaitotutkimuksen (PIRLS) tulokset (ks. Leino ym. 2017). PIRLS-tutkimuksessa tarkastellaan 4.-luokkalaisten oppilaiden lukutaitoa ja lukemista monin eri tavoin. Keväällä 2016 hieman alle 5 000 oppilasta osallistui lukutaidon kokeeseen, jossa oppilaat vastasivat kaunokirjallisiin ja tietoteksteihin pohjautuviin tehtäviin. Lisäksi oppilaat täyttivät kyselyn, jonka avulla kerättiin tietoja oppilaiden asenteista, erilaisten tekstien lukemisesta ja oppilaan kotitaustasta. Tämän lisäksi tutkimuksessa oli lasten vanhemmille, opettajille ja koulujen rehtoreille omat kyselynsä, joiden avulla saatiin tietoa oppimisen ympäristöistä sekä resursseista kotona ja koulussa.
Publisher
FinRA ryISSN Search the Publication Forum
0780-0940Keywords
Original source
http://www.parnet.fi/~finra/Kielikukko/Kielikukko%201%202018%20www.pdfPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27912907
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
2.-6. -luokkalaisten lasten lukuharrastuneisuus, lukijaminäkuva ja lukumotivaatio
Myllylä, Juliaana (2015)Myllylä, Juliaana. 2.–6. -luokkalaisten lasten vapaa-ajan lukuharrastuneisuus, lukumotivaatio ja lukijaminäkuva. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2015. 72 sivua. Tämän ... -
Parents’ Experiences on a Family Literacy Program in Finland
Aerila, Juli-Anna; Kauppinen, Merja; Siipola, Mari (European Open Science Publishing, 2023)In this article, we investigate a family literacy program called Bedtime Story Shelf, which is an application of lending libraries. In Bedtime Story Shelf-program the families are loaning books from ECE centers and schools ... -
Literacy instruction in first grade : classroom‐level associations between reading skills and literacy instruction activities
Ruotsalainen, Jenni; Pakarinen, Eija; Poikkeus, Anna‐Maija; Lerkkanen, Marja‐Kristiina (Wiley, 2022)Background Adapting instruction to individual students' needs is known to be effective, but there is a lack of evidence whether students' reading skills are associated with literacy instruction activities at classroom-level. ... -
Nuoret osaajat : PISA 2003 -tutkimuksen ensituloksia
Unknown author (Jyväskylän yliopisto, 2004)