dc.contributor.author | Leino, Kaisa | |
dc.date.accessioned | 2020-03-16T13:21:10Z | |
dc.date.available | 2020-03-16T13:21:10Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Leino, K. (2018). Suomalaisten 4-luokkalaisten lukutaito : PIRLS 2016 -tutkimuksen keskeisiä tuloksia. <i>Kielikukko</i>, <i>37</i>(1), 30-34. <a href="http://www.parnet.fi/~finra/Kielikukko/Kielikukko%201%202018%20www.pdf" target="_blank">http://www.parnet.fi/~finra/Kielikukko/Kielikukko%201%202018%20www.pdf</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_27912907 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_76870 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68192 | |
dc.description.abstract | Joulukuussa 2017 julkaistiin kansainvälisen lasten lukutaitotutkimuksen (PIRLS) tulokset (ks. Leino ym. 2017). PIRLS-tutkimuksessa tarkastellaan 4.-luokkalaisten oppilaiden lukutaitoa ja lukemista monin eri tavoin. Keväällä 2016 hieman alle 5 000 oppilasta osallistui lukutaidon kokeeseen, jossa oppilaat vastasivat kaunokirjallisiin ja tietoteksteihin pohjautuviin tehtäviin. Lisäksi oppilaat täyttivät kyselyn, jonka avulla kerättiin tietoja oppilaiden asenteista, erilaisten tekstien lukemisesta ja oppilaan kotitaustasta. Tämän lisäksi tutkimuksessa oli lasten vanhemmille, opettajille ja koulujen rehtoreille omat kyselynsä, joiden avulla saatiin tietoa oppimisen ympäristöistä sekä resursseista kotona ja koulussa. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | FinRA ry | |
dc.relation.ispartofseries | Kielikukko | |
dc.relation.uri | http://www.parnet.fi/~finra/Kielikukko/Kielikukko%201%202018%20www.pdf | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | Suomi | |
dc.subject.other | lukeminen (toiminta) | |
dc.subject.other | perheet (ryhmät) | |
dc.subject.other | Finland | |
dc.subject.other | reading (activity) | |
dc.subject.other | families (groups) | |
dc.title | Suomalaisten 4-luokkalaisten lukutaito : PIRLS 2016 -tutkimuksen keskeisiä tuloksia | |
dc.type | contributionToPeriodical | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202003112359 | |
dc.contributor.laitos | Koulutuksen tutkimuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Finnish Institute for Educational Research | en |
dc.contributor.oppiaine | Koulutuksen tutkimuslaitos | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish Institute for Educational Research | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.date.updated | 2020-03-11T07:15:30Z | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.format.pagerange | 30-34 | |
dc.relation.issn | 0780-0940 | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 37 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2018 Suomen puhe-luki-yhdistys FinRA | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | asenteet | |
dc.subject.yso | harrastukset | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p21828 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11405 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2630 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5619 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2901 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8131 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |