Would you like to have some beta with those slopers? : anglicisms in Finnish sport climbing jargon
Tämä kandidaatin tutkielma keskittyy suomalaisen urheilukiipeilyn erikoiskieleen. Tutkielman keskiössä ovat englantilaisperäiset lainasanat, eli anglismit ja se miten ne ilmenevät tässä erikoiskielessä. Kiipeilyssä käytettävän kielen ymmärtäminen on turvallisen kiipeilyn sekä onnistuneen kiipeilysuorituksen kannalta keskeistä. Kielitieteen osalta kiipeilyn erikoiskieltä ei ole tutkittu laajalti aiemmin ja tämä tutkielma pyrkii edesauttamaan tämän tutkimusaukon täyttämisessä.
Teoreettisessa viitekehyksessäni totean kiipeilyssä käytettävän kielen olevan erikoiskieltä, koska se rakentuu erikoissanastolle, jota käyttävät vain kiipeilijät. Erikoiskielet voivat hyödyntää lainasanoja, jotka tarkoittavat mitä tahansa vierassanoja, jotka ovat tulleet erikoiskielen sanastoon sanojen lainautumisprosessin myötä. Nämä lainasanat ovat tärkeä osa suomalaista kiipeilykieltä, koska urheilukiipeily Suomessa on lajina varsin uusi sekä hyvin vahvasti anglofonisen kiipeilykulttuurin vaikuttama. Koska englanti on kasvanut maailmanlaajuisesti käytetyksi yleiskieleksi, ovat sen kielelliset kontaktitkin lisääntyneet eksponentiaalisesti. Tämän vaikutuksen myötä myös suuri osa suomalaisen urheilukiipeilyn sanastosta on anglismeja.
Sanojen lainautuminen ei ole yksiselitteistä. Vierasperäisiä sanoja lainataan trendien, kulttuuri- ja arvovaltasyiden sekä sosiaalisen ihailun ja sen puoleensavetävyyden vuoksi. Substantiivit ovat yleensä lainatuin sanaluokka, koska ne sopeutuvat helpoimmin lainaajakieleen.
Aineistoni koostuu yhdestä YouTube–videosta ja sen litteroinnista. Koodasin tästä litteraatista löytämäni anglismit ja luokittelin ne sisällönerittelyn periaatteita noudattaen. Tämän jälkeen jaoin anglismit lingvisti Paula Sajavaaran mallin mukaan seitsemään eri pääluokkaan ja kolmeen alaluokkaan. Lopuksi keskustelin näistä tuloksista pohjautuen teoreettiseen viitekehykseeni. Näin ollen tämä tutkielma hyödyntää niin määrällisiä kuin tilastollisiakin menetelmiä.
Litteraatti koostuu 417 sanasta, joista 10,31 prosenttia, eli 43 kappaletta, on kiipeilyyn liittyviä anglismeja. Suurin osa näistä, 49 prosenttia, eli 21 sanaa, kuuluu suorien lainauksien luokkaan. Suurin osa näistä sanoista on substantiiveja, johtuen siitä, että substantiivit ovat yleisin lainattu sanaluokka. Toiseksi eniten löysin merkityslainoja, joita oli 10 kappaletta, eli 23 prosenttia anglismien kokonaismäärästä. Tämä voi johtua siitä, että tähän luokkaan kuuluvat sanat ovat olleet osa suomalaista sanastoa ainakin vuodesta 1961 ja kuuluvat myös suomen kielen perussanastoon. Kaikkiin muihin luokkiin löysin kahdesta neljään sanaa, mutta supistettuja merkityslainoja, lavennettuja merkityslainoja, sekä lyhenteitä ja kansainvälisiä kirjainsanoja en löytänyt yhtään kappaletta.
Kaiken kaikkiaan anglismit ovat iso osa kiipeilyterminologiaa ja aiheeseen keskittyvät lisätutkimukset ovat toivottavia voidaksemme ymmärtää tätä mielenkiintoista kielellistä ilmiötä paremmin.
...
This Bachelor´s Thesis focuses on studying Finnish sport climbing jargon. My main focus is on English based loan words, Anglicisms, and how they appear within this jargon. In climbing, understanding jargon is among the key factors for safe climbing as well as for successful ascends. In terms of linguistics, this language has not been studied extensively before. Hence, this study seeks to enhance our knowledge on this major research gap.
In my theoretical framework, I established that the Finnish climbing language can be called jargon, as it consists of specialized vocabulary used by climbers only. Jargons can utilize large amounts of loan words, which are any foreign words entered at language’s lexicon as a result of word borrowing. Loan words are a crucial part of the Finnish climbing language because sport climbing is a relatively new sport in Finland and highly influenced by the Anglophonic climbing culture. In turn, Anglicisms are loan words that derive from English origin. As English is used globally as a common language of communication, the level of contact with English has increased exponentially. Due to the strong English influence on Finnish climbing, a large proportion of Finnish climbing terms are Anglicisms.
There does not exist one single reason for word borrowing. It is known that foreign words are borrowed because of trends, cultural and prestige reasons, as well as social admiration and conspicuous reasons. Nouns are usually the most borrowed loan words because they easily adapt to the borrowing language.
I sought answers from data consisting of a single climbing YouTube video and its transcription. I coded Anglicisms from this transcription and classified them following the principles of the content differentiation process. The Anglicisms were then divided according to linguist Paula Sajavaara´s model into seven main categories and three subcategories. These results were discussed relying on my theoretical framework. Hence, this thesis utilized the principles of both quantitative research as well as qualitative research.
I found out that from the 417 words in the transcript, 10,31 percent, or 43 were distinct climbing related Anglicisms. The majority of these, 49 percent, or 21 extracts, belonged to the category of direct loans. As nouns are usually the most borrowed loan words, consequently the majority of these were nouns. The category of loan meaning extensions proved to be the second biggest with 10 extracts out of the 43, resulting in 23 percent of the overall word count. A possible explanation for this may be that these particular words have existed in the Finnish lexicon at least since 1961 and are a part of the basic Finnish vocabulary. All the other categories, expect loan shifts contracted, loan shifts extracted, and abbreviations and international acronyms, had extracts ranging from two to four samples.
Anglicisms consist of a large part of the climbing terminology and need further, more extensive studies to improve our understanding of this interesting language phenomenon.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Finnish 2nd graders' beliefs about the English language and learning English
Smedberg, Johanna (2023)Suomen hallitus linjasi vuonna 2018, että ensimmäisen vieraan kielen tai toisen kotimaisen kielen opiskelu aloitetaan kaikissa Suomen peruskouluissa jo ensimmäisellä luokalla vuoden 2020 alusta lähtien. Ennen vuotta 2020 ... -
"Onneks musiikki on keksitty" : a case study on the role of music in the special needs English language classroom
Leivo, Antti; Rikkola, Heini (2011) -
Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Pulkkinen, Ella (2024)Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ... -
Pleasure reading in English and in Finnish : The experiences of English language university students in Finland
Härkönen, Jenna (2024)Vieraalla kielellä vapaa-ajan lukemisella on todettu olevan positiivisia vaikutuksia kielen oppimisen kannalta. On todettu, että se voi parantaa esimerkiksi vieraan kielen luetun ymmärtämistä, lukunopeutta, kielioppia, ... -
Many languages, many modalities : Finnish Sign Language signers as learners of English
Kelly, Riitta; Dufva, Hannele; Tapio, Elina (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2015)For a multilingual person, language learning is a process which requires and makes use of many varied characteristics that have developed in multilingual environments. This study deals with the learner beliefs of Finnish ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.