dc.contributor.author | Lestinen, Leena | |
dc.contributor.author | Valleala, Ulla Maija | |
dc.contributor.editor | Tarnanen, Mirja | |
dc.contributor.editor | Kostiainen, Emma | |
dc.date.accessioned | 2020-03-04T12:31:23Z | |
dc.date.available | 2020-03-04T12:31:23Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Lestinen, L., & Valleala, U. M. (2020). Voimavarat keskeisiä toimijuutta edistävässä pedagogiikassa. In M. Tarnanen, & E. Kostiainen (Eds.), <i>Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista</i> (pp. 141-160). Jyväskylän yliopisto. <a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7793-1" target="_blank">http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7793-1</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_34908587 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68065 | |
dc.description.abstract | Artikkeli käsittelee pedagogista kokeilua ja kehittämistä luokanopettajakoulutuksessa. Ilmiölähtöistä oppimista tarkastellaan opiskelijoiden toimijuuden kehittymisenä työelämään kiinnittyvässä oppimisympäristössä. Tarkastelun keskiössä on se, miten opiskelijat hyödyntävät sosiaalisia voimavaroja vertaissuhteissa, suhteissa opettajankouluttajiin ja luokanopettajiin kouluyhteistyössä. Pedagogisena kehyksenä on toimintatutkimus, johon oli kytketty opiskelijoiden opintoja lukuvuoden ajalta. Opiskelijoiden pienryhmien teemahaastattelut ja yksilölliset pohdintakirjoitukset osoittivat, että opiskelijat pääosin kokivat mielekkäänä vapautta antavan ja vastuuttavan opiskelun oppilaiden osallisuutta alakouluissa kehittävässä hankkeessaan. Tasavertaisuus ja vastavuoroisuus rakensivat relationaalista toimijuutta sosiaalisissa suhteissa. Valtasuhteiden käsittely on tärkeää toimijuutta vahvistavissa pedagogisissa toimintaympäristöissä. | fi |
dc.format.extent | 256 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | fin | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Jyväskylän yliopisto | |
dc.relation.ispartof | Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista | |
dc.relation.uri | http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7793-1 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Voimavarat keskeisiä toimijuutta edistävässä pedagogiikassa | |
dc.type | book part | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202003042286 | |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Koulutuksen tutkimuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Finnish Institute for Educational Research | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.relation.isbn | 978-951-39-7792-4 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_3248 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 141-160 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Jyväskylän yliopisto, 2020 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bookPart | |
dc.relation.grantnumber | OKM/41/523/2017 | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | integroitu opetus | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.subject.yso | opetuskokeilut | |
dc.subject.yso | tutkiva oppiminen | |
dc.subject.yso | ilmiöoppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16486 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p9020 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10746 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2335 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p26584 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p18173 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38876 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.funder | Ministry of Education and Culture | en |
dc.relation.funder | Opetus- ja kulttuuriministeriö | fi |
jyx.fundingprogram | Others | en |
jyx.fundingprogram | Muut | fi |
dc.type.okm | A3 | |