Yhteenkuuluvuus suomalaiseen yhteiskuntaan ja omaan koulu- tai työyhteisöön : peruskoulun aikana muuttamisen ja koulun vaihtamisen vaikutukset nuorten kokemaan yhteenkuuluvuuden tunteeseen
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Yhteenkuuluvuus on yksilölle merkittävä tunne. Yhteenkuuluvuuden tunteen kokematta jääminen saattaa aiheuttaa muun muassa heikompaa koulumenestystä tai yleistä onnettomuutta. Myös muuttamisella tai koulun vaihtamisella peruskoulun aikana on huomattu olevan negatiivisia vaikutuksia yksilölle. Tässä tutkimuksessa paneudutaan peruskoulun aikaisten muuttojen tai koulunvaihtojen vaikutuksiin koettuun yhteenkuuluvuuden tunteeseen joko suomalaista yhteiskuntaa tai omaa koulu- tai työyhteisöä kohtaan. Tutkimus on toteutettu ristiintaulukoimalla vuoden 2017 nuorisobarometrin aihepiiriä koskettavien kysymysten vastauksia. Hypoteesin mukaan mitä useammin on muuttanut tai vaihtanut koulua, sitä heikompaa yhteenkuuluvuutta yksilö kokee sekä yhteiskuntaan että omaan yhteisöön. Tämä hypoteesi saa tukea, mutta myös vastustusta kaikkein eniten muuttaneiden ja koulua vaihtaneiden kokiessa eniten erittäin kiinteää yhteenkuuluvuutta erityisesti omaa yhteisöään kohtaan.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koulu demokraattisena tilana : opettajien näkemyksiä koulun yhteiskunnallisesta roolista, demokratiakasvatuksesta ja koulun demokratiakulttuurista
Nyman, Jemina; Toivonen, Ida-Sofia (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista demokratiakulttuurin nykytilaa peruskoulun opettajien puheet heijastelevat. Tutkimme peruskoulun opettajien käsityksiä demokratiakasvatuksesta ja sen toteuttamisesta, ... -
Toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittyminen kuudennelta luokalta yhdeksännelle luokalle : yhteys toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiin ja seitsemännen luokan yhteenkuuluvuuden tunteeseen
Hilden, Essi (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten toiminnallinen kouluun kiinnittyminen kehittyy 6. luokalta 9. luokalle ja miten tämä kehittyminen ennustaa toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiä. Lisäksi tutkimuksessa ... -
"Hyvin suunniteltu ja harjoiteltu on jo puoliksi tehty" : peruskoulun rehtori johtajana koulun kriisitilanteissa
Oldén, Viivi (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin sitä, millaista on toimia johtajana koulun erilaisissa kriisitilanteissa. Keskeisenä kiinnostuksen kohteena oli rehtoreiden johtamisosaaminen kriisitilanteissa ja sitä tutkittiin ... -
Sosiaalisen yhteenkuuluvuuden yhteys koululiikuntaan
Kivelä, Janika (2022) -
7.- ja 9.-luokkalaisten sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunteen yhteys koettuun itsetuntoon liikuntatunneilla
Erikkilä, Emmi; Virtanen, Janna (2022)Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli selvittää 7. ja 9.-luokkalaisten sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunteen ja koetun itsetunnon yhteyttä liikuntatunneilla. Sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunteen yhteyttä itsetunnon ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.