Yhteenkuuluvuus suomalaiseen yhteiskuntaan ja omaan koulu- tai työyhteisöön : peruskoulun aikana muuttamisen ja koulun vaihtamisen vaikutukset nuorten kokemaan yhteenkuuluvuuden tunteeseen
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Yhteenkuuluvuus on yksilölle merkittävä tunne. Yhteenkuuluvuuden tunteen kokematta jääminen saattaa aiheuttaa muun muassa heikompaa koulumenestystä tai yleistä onnettomuutta. Myös muuttamisella tai koulun vaihtamisella peruskoulun aikana on huomattu olevan negatiivisia vaikutuksia yksilölle. Tässä tutkimuksessa paneudutaan peruskoulun aikaisten muuttojen tai koulunvaihtojen vaikutuksiin koettuun yhteenkuuluvuuden tunteeseen joko suomalaista yhteiskuntaa tai omaa koulu- tai työyhteisöä kohtaan. Tutkimus on toteutettu ristiintaulukoimalla vuoden 2017 nuorisobarometrin aihepiiriä koskettavien kysymysten vastauksia. Hypoteesin mukaan mitä useammin on muuttanut tai vaihtanut koulua, sitä heikompaa yhteenkuuluvuutta yksilö kokee sekä yhteiskuntaan että omaan yhteisöön. Tämä hypoteesi saa tukea, mutta myös vastustusta kaikkein eniten muuttaneiden ja koulua vaihtaneiden kokiessa eniten erittäin kiinteää yhteenkuuluvuutta erityisesti omaa yhteisöään kohtaan.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [3990]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Koulu demokraattisena tilana : opettajien näkemyksiä koulun yhteiskunnallisesta roolista, demokratiakasvatuksesta ja koulun demokratiakulttuurista
Nyman, Jemina; Toivonen, Ida-Sofia (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista demokratiakulttuurin nykytilaa peruskoulun opettajien puheet heijastelevat. Tutkimme peruskoulun opettajien käsityksiä demokratiakasvatuksesta ja sen toteuttamisesta, ... -
Peruskoulusta elämänkouluun : ammatillisesta koulutuksesta syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten tarinoita peruskoulusuhteesta ja elämänkulusta peruskoulun jälkeen
Kuronen, Ilpo (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2010)Lasten ja nuorten vointi koulussa on kehittynyt vastakkaisiin suuntiin. Enemmistö voi hyvin, mutta yhä useampi kärsii esimerkiksi jännittämisestä, keskittymis- ja motivaatiovaikeuksista, kiusaamisesta, masennuksesta tai ... -
Uuteen kouluun sopeutuminen : oppilaiden ajatuksia oman koulun lakkauttamisesta ja uuteen kouluun siirtymisestä
Koivula, Sirpa; Rauma, Annaleena (2007) -
Lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen kodin ja koulun välisessä yhteistyössä
Widell, Niina-Maria (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia vanhempien kokemuksia siitä millaisena lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen tulee keskeisesti esiin kodin ja koulun yhteistyössä. Tutkimuksen aineisto kerättiin ... -
Opettaja työrauhan rakentajana luokkahuoneen vuorovaikutuksessa
Lehtomäki, Suvi; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija (Prologos ry, 2018)Työrauhaongelmat ovat viimeaikoina herättäneet runsaasti peruskoulua koskevaa keskustelua. Vuorovaikutus työrauhan takaamiseksi kouluissa näyttää nousevan keskeiseksi opettajan asiantuntijuudessa. Tämän tutkimuksen1 ...