Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLuoma-aho, Vilma
dc.contributor.authorAalto, Ilja
dc.contributor.authorTourunen, Aapeli
dc.date.accessioned2020-02-28T06:21:35Z
dc.date.available2020-02-28T06:21:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67993
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tutkittiin nopeasti kasvaneita ICT-alan yrityksiä. Tutkimuksessa selvitettiin, millainen vaikutus viestinnällä sekä viestintäsidonnaisilla tekijöillä on ollut yrityksen kasvulle. Lisäksi selvitettiin, millaisena haastatellut toimitusjohtajat näkevät viestinnän merkityksen kasvulle. Viestinnällä sekä viestintäsidonnaisilla kasvutekijöillä havaittiin olevan selvä vaikutus yritysten kasvuun, mutta kaikista analysoiduista kasvutekijöistä hyvä viestintä jäi tärkeydessään puolivälin tienoille. Havaittiin myös, että vaikka toimitusjohtajat kokevat viestinnän tärkeänä tekijänä kasvussa, sitä ei koettu toiminnoksi, jota tulisi katsoa strategisesti tai johon tulisi investoida. Viestintä koettiin myös vaikeaksi mutta yrityksen kasvaessa entistä tärkeämmäksi. Kasvun tutkimuksessa on käytetty lukuisia eri mittareita ja menetelmiä. Yksiselitteistä kasvun määritelmää ei yrityksistä huolimatta ole saatu kehitettyä (Davidsson et al. 2005, 5; Muhos 2011, 76). Tästä johtuen tässä tutkimuksessa kasvua tarkastellaan useiden mittareiden avulla. Viestintään osana liiketoimintaa perehdytään Zerfass & Viertmannin (2017) mallin pohjalta, jossa tunnistetaan neljä osa-aluetta, joilla viestinnällä tuotetaan arvoa organisaatiolle. Organisaation elinkaarimalleja puolestaan kuvataan Millerin ja Friesenin (1984) mallin avulla, jonka mukaan organisaatioiden elinkaari voidaan jakaa syntymään, kasvuun, kypsyyteen, elpymiseen ja lamaantumiseen. Tässä tutkimuksessa keskitytään kasvun vaiheessa tapahtuviin muutoksiin. Tutkielma toimii hyvänä alustana aiheen jatkotutkimukselle. Syvempi jatkotutkimus on kuitenkin tarpeen, erityisesti mikäli halutaan selvittää viestinnän vaikutusta jo myöhemmissä elinkaarivaiheissa oleville yrityksille.fi
dc.format.extent76
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherorganisaation elinkaari
dc.titleViestinnän vaikutus yrityksen kasvuun
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202002282220
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineViestinnän johtaminenfi
dc.contributor.oppiaineCorporate Communicationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi2043
dc.subject.ysoyritykset
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysokasvu
dc.subject.ysokasvutekijät
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright