Viestinnän vaikutus yrityksen kasvuun
Päivämäärä
2020Tässä tutkimuksessa tutkittiin nopeasti kasvaneita ICT-alan yrityksiä. Tutkimuksessa selvitettiin, millainen vaikutus viestinnällä sekä viestintäsidonnaisilla tekijöillä on ollut yrityksen kasvulle. Lisäksi selvitettiin, millaisena haastatellut toimitusjohtajat näkevät viestinnän merkityksen kasvulle.
Viestinnällä sekä viestintäsidonnaisilla kasvutekijöillä havaittiin olevan selvä vaikutus yritysten kasvuun, mutta kaikista analysoiduista kasvutekijöistä hyvä viestintä jäi tärkeydessään puolivälin tienoille. Havaittiin myös, että vaikka toimitusjohtajat kokevat viestinnän tärkeänä tekijänä kasvussa, sitä ei koettu toiminnoksi, jota tulisi katsoa strategisesti tai johon tulisi investoida. Viestintä koettiin myös vaikeaksi mutta yrityksen kasvaessa entistä tärkeämmäksi.
Kasvun tutkimuksessa on käytetty lukuisia eri mittareita ja menetelmiä. Yksiselitteistä kasvun määritelmää ei yrityksistä huolimatta ole saatu kehitettyä (Davidsson et al. 2005, 5; Muhos 2011, 76). Tästä johtuen tässä tutkimuksessa kasvua tarkastellaan useiden mittareiden avulla. Viestintään osana liiketoimintaa perehdytään Zerfass & Viertmannin (2017) mallin pohjalta, jossa tunnistetaan neljä osa-aluetta, joilla viestinnällä tuotetaan arvoa organisaatiolle. Organisaation elinkaarimalleja puolestaan kuvataan Millerin ja Friesenin (1984) mallin avulla, jonka mukaan organisaatioiden elinkaari voidaan jakaa syntymään, kasvuun, kypsyyteen, elpymiseen ja lamaantumiseen. Tässä tutkimuksessa keskitytään kasvun vaiheessa tapahtuviin muutoksiin.
Tutkielma toimii hyvänä alustana aiheen jatkotutkimukselle. Syvempi jatkotutkimus on kuitenkin tarpeen, erityisesti mikäli halutaan selvittää viestinnän vaikutusta jo myöhemmissä elinkaarivaiheissa oleville yrityksille.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yrittäjän persoonallisuus ja sen yhteys yrityksen kasvuun Big Five -teorian mukaan tarkasteltuna
Heikkinen, Eila (Jyväskylän yliopisto, 2007)This doctoral thesis seeks to deepen the understanding of the factors that contribute to a firm’s growth from the perspective of the entrepreneur’s personality. The empirical data for this study was gathered through survey ... -
Reittejä pienen yrityksen kasvuun
Kovala, Risto (2010)Tässä tutkimuksessa kuvattiin tyypillisen nuoren yrityksen alkuvaiheen kehittymisprosessia yrityksen perustamisesta varhaisen vaiheen kasvuun. Kiinnostuksen kohteena oli ennen kaikkea selvittää, mitkä tekijät selittävät ... -
Sosiaalinen media organisaation viestinnän välineenä
Laaksonen, Teemu (2019)Sosiaalinen media on nopeasti kasvava ja ajankohtainen ilmiö, jota organisaatiot ovat entistä enemmän hyödyntäneet viestinnän toiminnoissaan. Tässä tutkielmassa perehdytään organisaation viestintään ja siihen, mitä ... -
Ulkoistettujen strategisen viestinnän ammattilaisten jäsennyksiä strategisen viestinnän käsitteestä ja omasta ammatti-identiteetistään
Immonen, Sanni (2023)Tämän maisterintutkielman tavoitteena on kuvata ulkoistettuna palveluna asiakkailleen strategista viestintää tekevien viestijöiden jäsennyksiä strategisesta viestinnästä käsitteenä sekä heidän omasta ammatti-identiteetistään. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.