Reittejä pienen yrityksen kasvuun
Tässä tutkimuksessa kuvattiin tyypillisen nuoren yrityksen alkuvaiheen kehittymisprosessia yrityksen perustamisesta varhaisen vaiheen kasvuun. Kiinnostuksen kohteena oli ennen kaikkea selvittää, mitkä tekijät selittävät toisaalta yrityksen perustamista sekä toisaalta yrityksen kasvua. Teoreettinen viitekehys muodostui yrittäjäksi ryhtymiseen vaikuttavista tekijöistä sekä yrityksen perustamisprosessista (mm. Shane 2003, Timmons & Spinelli 2009 ja Sarasvathy 2008). Lisäksi viitekehykseen kuuluivat yrityksen kasvua selittävät tekijät (mm. Penrose 1959/2009) sekä erilaiset yrityksen kasvua kuvaavat mallit (Greiner 1972 ja Scott & Bruce 1987). Yrittäjyyden ja liiketoiminnan edistämistä lähestyttiin erityisesti Laukkasen (2006) käynnistävän kehittämisen näkökulmasta. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena teemahaastattelun keinoin. Tarkoitusta varten haastateltiin seitsemää yrittäjää, jotka olivat onnistuneet kasvattamaan yritystään ja työllistämään yritykseensä useita työntekijöitä sen varhaisesta vaiheesta lähtien. Yrityksen perustaminen nähtiin mahdollisuutena itsenäiseen työskentelyyn, keinona toteuttaa itseään sekä vaihtoehtona omaan työllistymiseen. Yrityksen kasvu ei lähtökohtaisesti ollut vielä perustamisvaiheen motiivina. Yrityksen kasvua selittivät tässä kohdejoukossa parhaiten erikoistuminen ja laatuun panostaminen. Yrityksen kasvu oli lähes poikkeuksetta orgaanista kasvua. Suurimpana yrityksen kasvun esteenä ja hidasteena nähtiin ensimmäisen työntekijän palkkaaminen sekä muutoinkin rekrytointiin liittyvät haasteet. Yrityksen kasvun aiheuttama yrittäjän tilanteen muuttuminen koettiin useimmiten positiivisena asiana, yrittäjän rooli muuttui suorittavan tason toiminnasta enemmän kohti johtamista ja toiminnan kehittämistä. Julkisen yrityspalvelujärjestelmän tuki yrityksen kasvuvaiheessa koettiin yrityksen perustamisvaiheeseen verrattuna puutteellisena. Yhtenä tärkeänä kehittämiskohteena mainittiin tiiviimpi yhteydenpito yrittäjään yrityksen perustamisen jälkeen. Kasvun tukemiseksi tärkeimpiä tekijöitä olivat yrittäjän oma panostaminen sekä onnistumiset ja toteutunut kasvu. Tär-keitä toimijoita yrittäjän rinnalla olivat yrittäjän lähipiiri, puoliso ja yhtiö-kumppanit, muista sidosryhmistä merkittäviä olivat tilitoimisto, tilintarkastaja sekä tavarantoimittajat.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yrittäjän persoonallisuus ja sen yhteys yrityksen kasvuun Big Five -teorian mukaan tarkasteltuna
Heikkinen, Eila (Jyväskylän yliopisto, 2007)This doctoral thesis seeks to deepen the understanding of the factors that contribute to a firm’s growth from the perspective of the entrepreneur’s personality. The empirical data for this study was gathered through survey ... -
Kasvuyrittäjien tunnistaminen yrittäjä- ja yritystekijöiden profiloinnilla
Taponen, Arttu (2011)Tämä tutkielma käsittelee kasvuyrittäjyyttä. Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa kasvuyrittäjyyden keskeisiä käsitteitä ja pyrkiä muodostamaan käsitys kasvuyrittäjyyden teorioista. Luonteeltaan tutkielma on ... -
Corporate venture capital in Finland
Kokkonen, Riku (2016)Pro gradu tutkimuksessa tutkitaan yritysten pääomasijoittamista (eng. Corporate Ventu- re capital) Suomessa. Yritysten pääomasijoittamisella tarkoitetaan yritysten (muiden kuin pääomasijoitusyhtiöiden) harjoittamaa ... -
Examining Competing Entrepreneurial Concerns in a Social Question and Answer (SQA) Platform
Nurhas, Irawan; Pirkkalainen, Henri; Geisler, Stefan; Pawlowski, Jan (SCITEPRESS - Science and Technology Publications, 2021)This study aims to determine the competing concerns of people interested in startup development and entrepreneurship by using topic modeling and sentiment analysis on a social question-and-answer (SQA) website. Understanding ... -
Software Startup Education : Gamifying Growth Hacking
Kemell, Kai-Kristian; Feshchenko, Polina; Himmanen, Joonas; Hossain, Abrar; Jameel, Furqan; Puca, Raffaele Luigi; Vitikainen, Teemu; Kultanen, Joni; Risku, Juhani; Impiö, Johannes; Sorvisto, Anssi; Abrahamsson, Pekka (Springer, 2020)Marketing is a vital activity for software startups as they seek high growth. A specific type of digital marketing, growth hacking, in particular has attracted a lot of attention in software startups. Growth hacking is ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.