IPadien opetuskäytön yhteys kolmannen luokan oppilaiden motivaatioon ja itseohjautuvuuteen käsityön opetuskokeilussa
Päivämäärä
2020Yhteiskunnan teknologisoituminen näkyy koululaisen elämässä sekä koulukontekstissa erilaisten teknologisten työkalujen ja oppimisympäristöjen käyttämisenä. Digitalisaatiota koulutuksessa on tutkittu paljon, mutta oppilaiden siihen liittyvästä kokemuksesta on vähän tutkimustietoa. Tässä tutkimuksessa selvitettiin iPadin hyödyntämisen yhteyttä oppilaiden motivaatioon sekä itseohjautuvuuteen käsityön oppitunnilla. Lisäksi tarkastelimme mahdollisuuksia ohjata oppilaita iPadin avulla itseohjautuvampaan toimintaan käsityöntunnilla koneompelun oppimiskokonaisuudessa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin, ja sen kohteena olivat käsityön opetuskokeilun aikana kerätyt oppilaiden itsearvioinnit (N = 127). Aineistona tutkimuksessa käytettiin 2015–2016 opetuskokeilussa kerättyä sekundaariaineistoa. Aineiston avulla halusimme tutkia iPadien käyttöä oppilaiden näkökulmasta. Analyysissa on käytetty parametrittomia menetelmiä sekä hierarkkista regressioanalyysia. Vastoin oletuksiamme tulokset osoittivat, ettei oppilaiden motivaatiossa käsityön opetuskokeilussa opetuskertojen edetessä näyttäytynyt muutosta, mutta avuntarve lisääntyi. Motivaatiossa ja itseohjautuvuudessa ei ilmennyt merkitsevää yhteyttä. IPadin käytöllä itsessään ei ollut yhteyttä oppilaiden motivaatioon käsityön oppiaineessa tässä tutkimuksessa, mutta oppilaat pitivät iPadin käyttöä opetuksessa innostavana. Näin ollen tulosten perusteella voidaan todeta, että tässä kontekstissa iPadin käyttö ei ollut yhteydessä motivaatioon käsityön oppiaineessa. Tuloksista ilmeni, että kun iPadin käyttö oli oppilaalle innostavaa, sillä oli merkitsevää yhteyttä oppilaan käsityömotivaation osa-alueisiin: tunnilla panostamiseen sekä mielipiteeseen oppiaineesta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajan ohjauskäytäntöjen yhteydet 3. luokan oppilaiden lukutaitoon ja tehtäväkohtaiseen motivaatioon
Malila, Laura; Ovaskainen, Terhi (2012)Malila, L. & Ovaskainen, T. 2012. Opettajan ohjauskäytäntöjen yhteydet 3. luokan oppilaiden lukutaitoon ja tehtäväkohtaiseen motivaatioon. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, ... -
Tablet-laitteiden käyttö opetuksessa ja niiden opetuskäytön tukeminen
Natunen, Teemu (2013)Opettajat käyttävät tablet-laitteita monilla eri tavoilla mutta tiedonhaku on selkeästi laitteen yksi suurimmista käyttötavoista. Tutkimusten mukaan opettajat tietävät, kuinka laitteita käytetään mutta heiltä puuttuu tieto ... -
Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa
Anttila, Anna-Kaisa; Ketonen, Jenna (2022)Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lisäsikö CDG-mallin mukainen opetus oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemuksia liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, ... -
Tapaustutkimus luetun ymmärtämisen haasteista kolmannen luokan oppilaiden keskuudessa
Haiko, Riikka; Vainio, Anniina (2012)Tässä tapaustutkimuksessa kuvattiin heikon luetun ymmärtämisen taitojen perusteella tunnistettujen neljän kolmannen luokan oppilaan taitoprofiileja kuullun ymmärtämisessä, lukemissujuvuudessa ja sanavarastossa sekä ... -
Yhteistä kasvatusvastuuta, luottamusta ja lapsen tukemista : kodin ja koulun yhteistyö kolmannen luokan oppilaiden vanhempien näkökulmasta
Hartikainen, Satu; Huusari, Tiina-Maria (2004)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.