dc.description.abstract | Suomessa on viime aikoina havahduttu kuntatyöntekijöiden ja erityisesti sosiaali- ja terveysalan henkilöstön
työkyky- ja jaksamishaasteisiin. Vaikka työkykyjohtaminen on yleistynyt, sote-organisaatioissa on muuta
työikäistä väestöä enemmän sairauspoissaoloja ja myös työkyvyttömyysriskit ovat korkeammalla.
Tässä raportissa käsiteltävässä työelämän kehittämishankkeessa tutkittiin viidelle eri Pihlajalinna Oyj:n
kuntayhtiölle toteutetun työhyvinvointihankkeen vaikuttavuutta vuosilta 2017 ja 2018. Kehittämishankkeen
tavoitteena oli kerätä kokemuksia hankkeen onnistumisista ja epäonnistumisista ja ottaa niistä oppia jatkoa
varten.
Toteutetun työhyvinvointihankkeen ohjauksesta vastasivat Pihlajalinnan konsernin HR-johto ja
työterveyshuolto sekä 4event Oy. Hankkeen toteutukseen osallistui edellä mainittujen sidosryhmien lisäksi
paikallisten kuntayhtiöiden johto- ja yhteyshenkilöt. Työhyvinvointihankkeen painopiste oli henkilöstön
työkyvyn tukemisessa ja sairauspoissaolojen vähentämisessä. Lisäksi hankkeessa seurattiin kuntayhtiöiden
työnantajakuvan kehittymistä ja väestön antamaa asiakaspalautetta.
Hanke kohdennettiin yhteensä yli 2 200 sosiaali- ja terveysalan työntekijälle Keski-Suomessa ja Pohjanmaalla.
Hanke alkoi kuntayhtiökohtaisilla auditointikäynneillä ja työterveyshuollon toteuttamilla terveys- ja
työkykykyselyillä, joiden perusteella valittiin lopulliset paikalliset tukitoimet. Hankkeen aikana toteutettiin
yhteensä 76 erillistä palvelua.
Kuntayhtiöiden key performance indicator -mittareissa ei havaittu hankkeen aikana merkittäviä muutoksia.
Sairauspoissaoloissa oli kuntayhtiökohtaisia kehityseroja, mutta kaikkien kuntayhtiöiden yhteenlasketut
sairauspoissaolot säilyivät samalla tasolla. Hankkeessa havaittiin, kuinka monitahoisia olivat ne syyt, jotka
johtivat korkeisiin sairauspoissaololukemiin. Muissakaan seuratuissa KPI-mittareissa ei tapahtunut muutoksia.
Sen sijaan työhyvinvointihankkeen prosessimittareissa havaittiin muutoksia, jotka olisivat aikaisempiin
tutkimuksiin verrattuna olleet riittäviä aikaansaamaan positiivisen vaikutuksen kohdepopulaatiossa. Parhaiten
hankkeen aikana onnistuttiin tiedottamisessa ja palveluiden kustannustehokkaassa kohdentamisessa. Hukkaa
syntyi vain vähän ja tarjottuihin palveluihin osallistuttiin pääsääntöisesti hyvin. Voimakkain valmennuksellinen
tuki kohdistettiin henkilöille, jotka olivat työterveyshuollon alkukyselyn perusteella työkykyriskissä. Heille
kohdennettujen palveluiden sopivuudesta ja tuloksellisuudesta saatiin positiivisia signaaleja, mutta
kokonaisuudessaan kyseisten palveluiden laajuus ei ollut hankkeen aikana riittävä. Suuri osa henkilöstöstä jäi
vielä tuen ulkopuolelle.
Sidosryhmän sisäisessä arvioinnissa työhyvinvointihankkeen toteutus ja yhteistyö arvioitiin tyydyttäväksi tai
hyväksi. Verrattaessa hankkeen toteutusta ulkomaalaiseen koontiartikkeliin saatiin kriittisempiä arvioita.
Suurin osa vaikuttavuuteen vaadittavista osa-alueista toteutui hankkeen aikana vain osittain. Suurimmat
puutteet havaittiin hankkeen liian lyhyessä kestossa ja siinä, että kohdepopulaatiosta ja riskihenkilöistä ei
saatu riittävää ”otetta”.
Työkykyjohtamisen käytänteitä arvioitaessa havaittiin, että jokaisella kuntayhtiöllä oli sovitut käytänteet,
mutta niiden toteuttamisessa oli vaihtelua. Suurimmat puutteet havaittiin työkykyjohtamisen rakenteissa ja
ennaltaehkäisevässä toiminnassa.
Tutkimushankkeen havaintojen perusteella laadittiin 15 erillistä johtopäätöstä, joita voivat hyödyntää kaikki
ne tahot ja organisaatiot, jotka haluavat edistää sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden työhyvinvointia,
työkykyä ja jaksamista työelämässä. | fi |