dc.contributor.author | Huhtala, Anne | |
dc.date.accessioned | 2020-02-18T11:37:10Z | |
dc.date.available | 2020-02-18T11:37:10Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Huhtala, A. (2020). Tulevien ruotsinopettajien näkemyksiä opettajan asiantuntijuudesta. <em>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</em>, 11 (1). Retrieved from <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2020/tulevien-ruotsinopettajien-nakemyksia-opettajan-asiantuntijuudesta">https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta...</a> | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67860 | |
dc.description.abstract | Artikkelissa käsitellään kieltenopettajiksi valmistuvien ruotsin kielen yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä siitä, mistä ruotsinopettajan asiantuntijuus muodostuu. Aineisto koostuu ruotsinkielisistä kirjoitelmista, joista on sisällönanalyysin keinoin etsitty aineenopettajuuteen liittyviä teemoja. Näitä on sitten verrattu Richardsin (2010) esittämiin aineenopettajan asiantuntijuuden ulottuvuuksiin. Kirjoituksissaan opettajaopiskelijat korostavat erityisesti kulttuurisen osaamisen merkitystä, oppilaiden motivointia ja oppijalähtöisyyttä. He toivovat voivansa vaikuttaa asenteisiin oman innostuksensa kautta, mutta ovat samalla hieman huolissaan omasta auktoriteettiasemastaan. Lisäksi he pohtivat paljon opettajaidentiteettiään ja rakentavat samalla omaa tulkintaansa ”hyvästä opettajuudesta”. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto | |
dc.relation.ispartofseries | Kieli, koulutus ja yhteiskunta | |
dc.relation.uri | https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2020/tulevien-ruotsinopettajien-nakemyksia-opettajan-asiantuntijuudesta | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.subject.other | opettajaopiskelijat | fi |
dc.subject.other | kieltenopetuksen kehittäminen | fi |
dc.subject.other | kielten aineenopettajakoulutus | fi |
dc.title | Tulevien ruotsinopettajien näkemyksiä opettajan asiantuntijuudesta | |
dc.type | magazine article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202002182097 | |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/43KC-T6DC | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 1799-0181 | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 11 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kieliverkosto ja kirjoittajat, 2020 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | contributionToPeriodical | |
dc.subject.yso | asiantuntijuus | fi |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | fi |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | fi |
dc.subject.yso | kieltenopettajat | fi |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |