Show simple item record

dc.contributor.advisorJärvensivu, Anu
dc.contributor.authorBerner, Maija
dc.contributor.authorSorsa, Iina
dc.date.accessioned2020-02-17T09:27:45Z
dc.date.available2020-02-17T09:27:45Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67849
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin vuorovaikutuksen toteutumista työnohjauk-sellisessa tunnetaitojen valmennuksessa. Tutkimuksessa tutkittiin, miten ohjaajat reagoivat ohjattavien vuoroihin ja miten he ohjaavat ohjattavia vuorovaikutukseen tunnevalmennuksen aikana. Tutkimus on toteutettu osana Jyväskylän yliopiston Tunnetoimijuus organisaation muutoksessa (TUNTO) -tutkimus- ja kehittämishanketta. Tutkimukseen osallistujat olivat TUNTO-hankkeeseen osallistuneiden tunnejohtamisen valmennukseen erikoistuneen yrityksen kaksi tunnevalmentajaa sekä tunneinterventioihin osallistuneen yrityksen työntekijät. Tutkimusaineisto koostui tunnevalmennuksessa nauhoitetusta videoaineistosta. Aineiston analyysitapana käytettiin keskustelunanalyysia. Tulokset osoittivat, että ohjaajat reagoivat ohjattavien vuoroihin neljällä eri tavalla tunnetyöpajan aikana: myötäilemällä vastausta, toistamalla vastauksen, avaamalla ja täydentämällä vastausta sekä kehumalla vastauksia. Lisäksi ohjaajat ohjasivat ohjattavia osallistumaan vuorovaikutukseen erilaisten kysymysten avulla. He esittivät suoria kysymyksiä ja tehtäväkysymyksiä, pyysivät osallistujia vastaamaan tehtävänantoon sekä pyysivät täydentämään annettua vastausta. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että ohjaajat käyttivät vuorovaikutusta ohjauksen tukena esimerkiksi vahvistamaan osallistujien vastauksia tai ohjaamaan ohjattavien ajattelua tiettyyn suuntaan. Ohjaajat pyrkivät ohjauksessaan vahvistamaan ohjattavien toimijuutta ja hyödynsivät siinä erilaisia vuorovaikutuksen piirteitä. Tutkimuksesta ilmeni, että ohjaustilanteen vuorovaikutukseen liittyvät normatiiviset odotukset eivät aina toteutuneet, mikä vaikutti ohjaajien käyttämiin vuorovaikutuksen keinoihin.fi
dc.format.extent62
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherohjaus
dc.titleVuorovaikutus työnohjauksellisessa tunnetaitojen valmennuksessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202002172086
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysotyönohjaus
dc.subject.ysokeskustelunanalyysi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright