Show simple item record

dc.contributor.advisorLaine, Antti
dc.contributor.authorHemmi, Annastiina
dc.date.accessioned2020-02-17T06:24:42Z
dc.date.available2020-02-17T06:24:42Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67841
dc.description.abstractJääkiekko on kasvanut viime vuosikymmenien aikana Suomen seuratuimmaksi urheilulajiksi, ja lajiin on onnistuttu myös rakentamaan maan ainoa täysammattilainen liiga. Lajin suosion nousuun on vaikuttanut niin toimintaympäristössä kuin urheilun seuraamisessa tapahtuneet muutokset. Kansainvälisen menestyksen myötä yleisön kiinnostus jääkiekkoa kohtaan on kasvanut ja jääkiekko-otteluista on muiden urheilutapahtumien ohella tullut viihteellisiä kulutushyödykkeitä. Jääkiekkoyleisöä on tutkittu suhteellisen vähän huolimatta lajin suuresta suosiosta, joten yleisötutkimuksen tekeminen lajin parissa on perusteltua. Helsingin Jokerit on pitkät perinteet omaava jääkiekkoseura, joka kohahdutti suomalaista kiekkoyleisöä siirtymällä Suomen Liigasta monikansalliseen KHL:ään kaudeksi 2014–2015. Samaan aikaan miltei puolet Jokereiden omistuksesta ja seuran kotiareena myytiin venäläissuomalaisille liikemiehille. Tässä tutkimuksessa selvitetään Jokereiden kotiyleisön sosiodemografiaa sekä mielipiteitä kotiottelutapahtumien osa-alueista ja joukkueen siirtymisestä Suomen Liigasta KHL:ään. Kyseessä on kvantitatiivinen survey-tutkimus. Tutkimusotos koostuu Jokereiden kaudella 2017–2018 KHL-liigan runkosarjan kotiotteluissa käyneistä katsojista. Tutkimusaineisto (N=1657) kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, jonka suunnittelussa hyödynnettiin aiempia urheilun yleisötutkimuksia. Tulosten mukaan Jokereiden kotiotteluyleisö koostui 80 prosenttisesti miehistä. 77 prosenttia asui pääkaupunkiseudulla ja miltei puolella (49 %) oli korkeakoulututkinto. Ikäjakauma oli hyvin tasainen ikävuosien 19–65 välillä. Vain kaksi prosenttia vastaajista oli nuorempia ja neljä prosenttia vanhempia. Kotiyleisölle ottelutapahtumissa viihtymisen kannalta tärkeimpiä osa-alueita olivat hyvä tasoinen ottelu ja ottelutapahtuman kokonaistunnelma, joiden perässä Jokereiden voitto. Kaikkiin kotiotteluiden osa-alueisiin oltiin keskimääräisesti tyytyväisiä. Kotiyleisö arvioi ottelutapahtuman kehittyneen liigan vaihdon myötä parempaan suuntaan. Kotiyleisöstä 70 prosenttia piti joukkueen siirtymistä Suomen Liigasta KHL:ään hyvänä (46 %) tai erittäin hyvänä (24 %) asiana. Yhdeksän prosenttia koki siirtymisen huonona (7 %) tai erittäin huonona (2 %) asiana. Loput 21 prosenttia suhtautuivat siirtoon neutraalisti. Kotiyleisöstä 40 prosenttia toivoi Jokereiden pysymistä KHL:ssä, neljännes (25 %) toivoi paluuta Suomen Liigaan, 15 prosenttia koki asian yhdentekevänä ja noin viidennes (21 %) ei osannut sanoa. Tutkimus antaa tärkeää tietoa suomalaisesta jääkiekkoyleisöstä sekä Jokereiden kotiyleisön suhtautumisesta joukkueen läpikäymiin muutoksiin.fi
dc.description.abstractIce hockey is the most followed sport in Finland and men’s highest league in ice hockey (Liiga) is the only sports league, which can be considered a fully professional league in Finland. The rise in popularity of ice hockey has been influenced by changes in the environment and in the sports culture. As a result of international success, the public's interest in ice hockey has increased in Finland, and hockey matches have become entertainment consumer goods alongside other sporting events. Despite the high popularity of ice hockey, the audience of ice hockey has been studied relatively little, which justifies conducting research on the topic. In 2013 one of the league’s most renowned franchises, Jokerit from Helsinki, sold its home arena and approximately half of the team’s share capital to Finnish-Russian businessmen. This was followed by a move from the Finnish league to a Russian-led multinational Kontinental Hockey League (KHL), starting from 2014–2015 season. The purpose of this study is to find out Jokerit home audiences’ sociodemographic profile, viewpoints about home game events and viewpoints about the team’s move to KHL. The research method used in this study was a quantitative survey. Data (N=1657) was collected during 2017–2018 season with an electronic questionnaire that was designed using previous sports audience surveys. According to the results, 80 % of the respondents were men, 77 % lived in the Helsinki metropolitan area and 49 % had a university degree. The age breakdown was evenly distributed between ages 19–65. Only 2 % were younger and 4% older than that. Respondents perceived high quality game and the overall atmosphere as the most important factors determining the perceived level of entertainment for a game, followed by Jokerit’s win. Overall, the different aspects of the event were evaluated positively, and the home audience felt that the change in the league had improved the home events of Jokerit. 70 % of the home audience considered the move to KHL as a good (46 %) or as a very good thing (24 %). 9 % considered it was a bad (7 %) or as a very bad (2 %) thing. Remaining 21 % of the home audience were neutral. Additionally, 40 % of home audience hoped that Jokerit remains in KHL, whereas 25 % hoped that they would return to the Finnish league. 15 % found the league issue unimportant and 21 % could not say. The research provides important information about the Finnish ice hockey audience and about the attitudes of Jokerit’s home audience.en
dc.format.extent123
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherJokerit
dc.subject.otherKontinental Hockey League
dc.titleSuomen Liigasta idän pikajunaan : jääkiekon KHL-joukkue Jokereiden kotiyleisön sosiodemografia sekä näkemykset kotiottelutapahtumista ja seuran KHL:ään siirtymisestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202002172077
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikunnan yhteiskuntatieteetfi
dc.contributor.oppiaineSocial Sciences of Sporten
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi5032
dc.subject.ysojääkiekko
dc.subject.ysoyleisötutkimus
dc.subject.ysourheilu
dc.subject.ysoyleisö
dc.subject.ysojoukkueet (urheilu)
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrights
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record