Yleisön mediarepresentaatiot Ilta-Sanomien ja Urheilulehden vuoden 2011 miesten jääkiekon MM-kisauutisoinnissa
Dahlberg, O., & Laine, A. (2017). Yleisön mediarepresentaatiot Ilta-Sanomien ja Urheilulehden vuoden 2011 miesten jääkiekon MM-kisauutisoinnissa. Liikunta ja tiede, 54(6), 66-72. https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2017/lt-617_artikkelit_66-72_lowres.pdf
Julkaistu sarjassa
Liikunta ja tiedePäivämäärä
2017Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Liikuntatieteellinen Seura ry, 2017. Rinnakkaistallennettu julkaisijan luvalla.
Tutkimuksessa tarkastellaan Ilta-Sanomien ja Urheilulehden vuoden
2011 miesten jääkiekon MM-kisauutisoinnissa tuotettuja yleisörepresentaatioita.
Tutkimustehtävänä on eritellä urheiluyleisölle
lehtijutuissa tuotettuja toimija-asemia ja tulkita niihin liittyviä merkityksiä.
Jutuissa käsiteltäviä yleisöjä ovat niin tapahtumissa paikanpäällä
olevat fanijoukot kuin vastaanottimien välityksellä tapahtumia
seuraavat.
Tutkimuksen kokonaisaineisto koostuu 20.4.–31.5.2011 ilmestyneistä
Ilta-Sanomien (34) ja Urheilulehden (5) numeroista. Laadullisen
analyysin kohteeksi valittiin kaikki ne jutut, jotka sisälsivät sanallista
yleisön representointia. Tällaisia juttuja julkaistiin Ilta-Sanomissa
94 ja Urheilulehdessä 27. Kuvat rajattiin analyysin ulkopuolelle.
Analyysimenetelmä rakentuu diskurssianalyysin ideaan vaihtelevista
puhetavoista, toimija-asemista ja konteksteista.
Yleisörepresentaatioissa yhdistyivät kansallisiin identiteetteihin,
urheilun seuraamiseen sekä yleiseen populaarikulttuurin kulutukseen
kytkeytyvät kulttuuriset merkitykset. Lehtiteksteissä urheiluyleisölle
tuotetut toimija-asemat jäsentyivät neljäksi teemaksi: 1) yleisö
kritiikin ja ironian kohteena; 2) urheilutoimittajan kaksijakoinen
yleisösuhde; 3) yleisö arjessa ja juhlassa sekä 4) yleisö moralistina ja
asiakkaana. Kritiikin ja ironian kohteena yleisöihin liitettiin stereotyyppisiä
suomalaisuuden ja penkkiurheilun merkityksiä. Urheilutoimittajien
ja yleisöjen välille tuotetuille suhteille oli tyypillistä,
että toimittajat käyttivät erilaisia ”tyhmän” yleisön kuvastoja oman
asiantuntijuutensa vastinparina. Arkisessa yleisöpuheessa yleisöön
viitattiin MM-tapahtumaa kehystävinä suurilukuisina tv-katsojina.
Juhlallisissa yleisöesityksissä kuvattiin karnevalistisia kisaturisteja ja
maailmanmestaruutta juhlivaa kansaa. Moralisoiva yleisö synnytettiin
suomalaispelaajien kännäämiskohun keskelle. Urheilun ja median
asiakkaaksi yleisö asemoitiin, kun lehdissä arvioitiin tv-lähetysten
laatua ja jääkiekon julkisuuskuvaa.
...
The study examines audience media representations in the news
coverage of the 2011 men's Ice Hockey World Championships in IltaSanomat
and Urheilulehti. The aim is to analyze the subject positions
produced for the sport audience in newspaper articles and to interpret
the meanings associated with them. The articles dealt with fans at the
events as well as fans listening to or watching the games at home as
the audience.
The total material collected for the study consists of 34 issues of
Ilta-Sanomat and 5 issues of Urheilulehti published from 20 April to
31 May 2011. The qualitative analysis targeted all articles that included
verbal audience representations. Ilta-Sanomat published 94 and
Urheilulehti 27 such articles. Images were excluded from the analysis.
The method of analysis is based on the discourse analysis idea of variable
discourses, subject positions, and contexts.
The audience representation unites cultural meanings linked to
national identities, to following sports as well as to the consumption
of general popular culture. The subject positions of the sport
audience produced in the newspapers were divided into four themes:
1) the audience as the subject of criticism and irony; 2) sport journalists’
bipartite audience relationship; 3) the audience in everyday
life and during festivities, and 4) the audience as a moralist and as
a consumer. Criticism and irony were linked to the audience with
stereotypical meanings of Finnishness and armchair athletes. In case
of the relationship between sport journalists and the audience it was
typical that the journalists used special imageries of the “stupid” audience
as a counterpart to their own expertise. In everyday speech, the
audience was referred to when talking about the large numbers of
TV audiences following the championships. Solemn audience speech
described carnival tourists at the event, and the people celebrating
world championship. The audience as a moralist was created in the
middle of the drinking issue of Finnish players. The audience was
positioned as a consumer of sport and media, when the quality of the
TV broadcast and the public image of ice hockey was assessed in the
newspapers.
...
Julkaisija
Liikuntatieteellinen Seura ryISSN Hae Julkaisufoorumista
0358-7010Asiasanat
Alkuperäislähde
https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2017/lt-617_artikkelit_66-72_lowres.pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27826265
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Liikuntatieteiden tiedekunta [3136]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suomalaisuus yleisönä, meinä ja muina : suomalaisuuden diskursiivinen rakentuminen Ilta-Sanomien ja Urheilulehden miesten jääkiekon MM-kisauutisoinnissa 2011
Dahlberg, Olli (2016)Kun suomalaisuudesta puhutaan, lähestytään sitä usein ihmisten, kulttuurin ja luonnon kautta. Myös urheilu on suomalaisuuspohdintojen kestoteema. Urheilupuheessa on tuotettu ja tuote- taan edelleen käsityksiä suomalaisuudesta ... -
”Rauhoittukaa ystävät hyvät. Tämä on vain jääkiekkoa.” : jääkiekon representaatiot Ilta-Sanomien urheilu-uutisten kommenteissa
Hynönen, Siiri (2020)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkin jääkiekon representaatioita Ilta-Sanomien urheilu-uutisten kommenteissa. Aineisto on kerätty viiden urheilu-uutisen kommenteista. Jokainen uutinen käsittelee Liigan vuoden 2019 seitsemättä ... -
“Kuntoileva Niinistö pursuaa hyvää kevätmieltä” : presidentti Sauli Niinistön representaatiot Ilta-Sanomien verkkouutisotsikoissa
Leinonen, Olivia (2022)Tässä tutkielmassa tarkastellaan presidentti Sauli Niinistön representaatioita Ilta-Sanomien verkkouutisotsikoissa. Tavoitteena on selvittää, millaisia representaatioita Niinistöstä muodostuu sekä millaisilla kielellisillä ... -
Opettajadiskurssit Ilta-Sanomien verkkouutisissa
Pikkarainen, Pinja (2024)Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millaisia diskursseja eli puhetapoja opettajiin liitetään uutisissa. Tutkimukseni teoreettinen tausta koostuu diskurssintutkimuksen ja systeemis-funktionaalisen kielioppiteorian ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.