University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Artikkelit
  • Liikuntatieteiden tiedekunta
  • View Item
JYX > Artikkelit > Liikuntatieteiden tiedekunta > View Item

Yleisön mediarepresentaatiot Ilta-Sanomien ja Urheilulehden vuoden 2011 miesten jääkiekon MM-kisauutisoinnissa

ThumbnailPublisher's PDF
View/Open
110.8Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Dahlberg, O., & Laine, A. (2017). Yleisön mediarepresentaatiot Ilta-Sanomien ja Urheilulehden vuoden 2011 miesten jääkiekon MM-kisauutisoinnissa. Liikunta ja tiede, 54(6), 66-72. https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2017/lt-617_artikkelit_66-72_lowres.pdf
Published in
Liikunta ja tiede
Authors
Dahlberg, Olli |
Laine, Antti
Date
2017
Discipline
Liikunnan yhteiskuntatieteetSocial Sciences of Sports
Copyright
© Kirjoittajat & Liikuntatieteellinen Seura ry, 2017. Rinnakkaistallennettu julkaisijan luvalla.

 
Tutkimuksessa tarkastellaan Ilta-Sanomien ja Urheilulehden vuoden 2011 miesten jääkiekon MM-kisauutisoinnissa tuotettuja yleisörepresentaatioita. Tutkimustehtävänä on eritellä urheiluyleisölle lehtijutuissa tuotettuja toimija-asemia ja tulkita niihin liittyviä merkityksiä. Jutuissa käsiteltäviä yleisöjä ovat niin tapahtumissa paikanpäällä olevat fanijoukot kuin vastaanottimien välityksellä tapahtumia seuraavat. Tutkimuksen kokonaisaineisto koostuu 20.4.–31.5.2011 ilmestyneistä Ilta-Sanomien (34) ja Urheilulehden (5) numeroista. Laadullisen analyysin kohteeksi valittiin kaikki ne jutut, jotka sisälsivät sanallista yleisön representointia. Tällaisia juttuja julkaistiin Ilta-Sanomissa 94 ja Urheilulehdessä 27. Kuvat rajattiin analyysin ulkopuolelle. Analyysimenetelmä rakentuu diskurssianalyysin ideaan vaihtelevista puhetavoista, toimija-asemista ja konteksteista. Yleisörepresentaatioissa yhdistyivät kansallisiin identiteetteihin, urheilun seuraamiseen sekä yleiseen populaarikulttuurin kulutukseen kytkeytyvät kulttuuriset merkitykset. Lehtiteksteissä urheiluyleisölle tuotetut toimija-asemat jäsentyivät neljäksi teemaksi: 1) yleisö kritiikin ja ironian kohteena; 2) urheilutoimittajan kaksijakoinen yleisösuhde; 3) yleisö arjessa ja juhlassa sekä 4) yleisö moralistina ja asiakkaana. Kritiikin ja ironian kohteena yleisöihin liitettiin stereotyyppisiä suomalaisuuden ja penkkiurheilun merkityksiä. Urheilutoimittajien ja yleisöjen välille tuotetuille suhteille oli tyypillistä, että toimittajat käyttivät erilaisia ”tyhmän” yleisön kuvastoja oman asiantuntijuutensa vastinparina. Arkisessa yleisöpuheessa yleisöön viitattiin MM-tapahtumaa kehystävinä suurilukuisina tv-katsojina. Juhlallisissa yleisöesityksissä kuvattiin karnevalistisia kisaturisteja ja maailmanmestaruutta juhlivaa kansaa. Moralisoiva yleisö synnytettiin suomalaispelaajien kännäämiskohun keskelle. Urheilun ja median asiakkaaksi yleisö asemoitiin, kun lehdissä arvioitiin tv-lähetysten laatua ja jääkiekon julkisuuskuvaa. ...
 
The study examines audience media representations in the news coverage of the 2011 men's Ice Hockey World Championships in IltaSanomat and Urheilulehti. The aim is to analyze the subject positions produced for the sport audience in newspaper articles and to interpret the meanings associated with them. The articles dealt with fans at the events as well as fans listening to or watching the games at home as the audience. The total material collected for the study consists of 34 issues of Ilta-Sanomat and 5 issues of Urheilulehti published from 20 April to 31 May 2011. The qualitative analysis targeted all articles that included verbal audience representations. Ilta-Sanomat published 94 and Urheilulehti 27 such articles. Images were excluded from the analysis. The method of analysis is based on the discourse analysis idea of variable discourses, subject positions, and contexts. The audience representation unites cultural meanings linked to national identities, to following sports as well as to the consumption of general popular culture. The subject positions of the sport audience produced in the newspapers were divided into four themes: 1) the audience as the subject of criticism and irony; 2) sport journalists’ bipartite audience relationship; 3) the audience in everyday life and during festivities, and 4) the audience as a moralist and as a consumer. Criticism and irony were linked to the audience with stereotypical meanings of Finnishness and armchair athletes. In case of the relationship between sport journalists and the audience it was typical that the journalists used special imageries of the “stupid” audience as a counterpart to their own expertise. In everyday speech, the audience was referred to when talking about the large numbers of TV audiences following the championships. Solemn audience speech described carnival tourists at the event, and the people celebrating world championship. The audience as a moralist was created in the middle of the drinking issue of Finnish players. The audience was positioned as a consumer of sport and media, when the quality of the TV broadcast and the public image of ice hockey was assessed in the newspapers. ...
 
Publisher
Liikuntatieteellinen Seura ry
ISSN Search the Publication Forum
0358-7010
Keywords
representation (creation related to information) uutiset media jääkiekko yleisö representaatio suomalaisuus

Original source
https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2017/lt-617_artikkelit_66-72_lowres.pdf

URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801081082

Publication in research information system

https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27826265

Metadata
Show full item record
Collections
  • Liikuntatieteiden tiedekunta [2059]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Suomalaisuus yleisönä, meinä ja muina : suomalaisuuden diskursiivinen rakentuminen Ilta-Sanomien ja Urheilulehden miesten jääkiekon MM-kisauutisoinnissa 2011 

    Dahlberg, Olli (2016)
    Kun suomalaisuudesta puhutaan, lähestytään sitä usein ihmisten, kulttuurin ja luonnon kautta. Myös urheilu on suomalaisuuspohdintojen kestoteema. Urheilupuheessa on tuotettu ja tuote- taan edelleen käsityksiä suomalaisuudesta ...
  • ”Rauhoittukaa ystävät hyvät. Tämä on vain jääkiekkoa.” : jääkiekon representaatiot Ilta-Sanomien urheilu-uutisten kommenteissa 

    Hynönen, Siiri (2020)
    Tässä kandidaatintutkielmassa tutkin jääkiekon representaatioita Ilta-Sanomien urheilu-uutisten kommenteissa. Aineisto on kerätty viiden urheilu-uutisen kommenteista. Jokainen uutinen käsittelee Liigan vuoden 2019 seitsemättä ...
  • “Kuntoileva Niinistö pursuaa hyvää kevätmieltä” : presidentti Sauli Niinistön representaatiot Ilta-Sanomien verkkouutisotsikoissa 

    Leinonen, Olivia (2022)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan presidentti Sauli Niinistön representaatioita Ilta-Sanomien verkkouutisotsikoissa. Tavoitteena on selvittää, millaisia representaatioita Niinistöstä muodostuu sekä millaisilla kielellisillä ...
  • Päivittäisseurantaa ja omia ideoita : välitetyt ja tuotetut jutut Ilta-Sanomien ja Turun Sanomien urheilutarjonnassa 

    Rautarinta, Erno (2002)
  • Katsojien asennoituminen jääkiekon aggressiiviseen pelityyliin ja sääntörikkeiden hyväksymiseen 

    Sivenius, Antti-Jussi; Voutilainen, Mikko (2007)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre