Perustaidot haltuun -koulutusmalli
Bogdanoff, M., Kärkkäinen, K., Mustonen, S., Nikula-Jäntti, T., Reiman, N., Seilonen, M., Suni, M., Tammelin-Laine, T., Tarnanen, M., Törmänen, S., Vaarala, H., & Virtanen, A. (2020). Perustaidot haltuun -koulutusmalli. http://peda.net/oppimateriaalit/perustaidothaltuun
Authors
Date
2020Copyright
© Tekijät, 2020
2020:86 | 2021:110 | 2022:98 | 2023:174 | 2024:172 | 2025:2
Euroopan sosiaalirahaston rahoittamassa Perustaidot haltuun -hankkeessa suunniteltiin ja pilotoitiin täydennyskoulutusmalli aikuisten maahanmuuttajien opettajille ja ohjaajille. Verkkopohjaisen koulutuksen keskiössä ovat perustaitojen opettamisen teemat luku- ja kirjoitustaidon, numeeristen taitojen, tietoteknisten taitojen sekä opiskelutaitojen näkökulmista. Kolmivuotinen hanke käynnistyi huhtikuussa 2017 ja päättyi helmikuun lopussa 2020. Hankkeessa kehitettiin ja pilotoitiin valtakunnallisesti hyödynnettävissä oleva koulutusmalli, jossa kehitetään maahanmuuttaja-aikuisten parissa työskentelevien opettajien ja ohjaajien osaamista perustaitojen opettamisessa. Hankkeen toteuttamiseen osallistui Soveltavan kielentutkimuksen keskuksen lisäksi Kieli- ja viestintätieteiden laitoksen, Opettajankoulutuslaitoksen ja Avoimen yliopiston kielenoppimisen ja -opettamisen asiantuntijoita.
Perustaidot haltuun -koulutusmalli on suunnattu oppilaitoksille ja koulutusorganisaatioille, jotka haluavat toteuttaa täydennyskoulutusta aikuisten maahanmuuttajien opettajille ja ohjaajille. Malli sisältää neljä moduulia, jotka voi toteuttaa joko yksittäin tai kokonaisuutena ja jotka antavat opettajille ja ohjaajille työkaluja perustaitojen opettamiseen maahanmuuttaja-aikuisille.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
ELY-keskusLicense
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Perustaidoilla arjen osallisuutta ja hyvinvointia
Tammelin-Laine, Taina; Riuttanen, Sanna; Kyckling, Erja (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019) -
Oppimisvaikeudet eivät ole lastentauteja
Aro, Tuija (Jyväskylän yliopisto, 2017) -
Longitudinal Effects of the Home Learning Environment and Parental Difficulties on Reading and Math Development Across Grades 1–9
Khanolainen, Daria; Psyridou, Maria; Silinskas, Gintautas; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Niemi, Pekka; Poikkeus, Anna-Maija; Torppa, Minna (Frontiers Media SA, 2020)This study focuses on parental reading and mathematical difficulties, the home literacy environment, and the home numeracy environment as well as their predictive role in Finnish children’s reading and mathematical development ... -
The Role of Teacher Closeness in Emotions and Achievement for Adolescents With and Without Learning Difficulties
Sainio, Petra J.; Eklund, Kenneth M.; Pakarinen, Eija K.; Kiuru, Noona H. (SAGE Publications, 2023)Student–teacher relationships are crucial for adolescents’ adjustment in the school context. The aim of the present study was to examine the role of teacher closeness in academic emotions and achievement among adolescents ...