Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSeeslahti, Henna
dc.date.accessioned2020-02-03T09:34:16Z
dc.date.available2020-02-03T09:34:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67699
dc.description.abstractOpettajuus on moniulotteinen ja muuttuva ilmiö, jota voidaan pitää yksilön subjektiivisena kokemuksena opettajan työstä. Yhteiskunnan nopeatahtiset muutokset kuten globalisaatio ja digitalisaatio muuttavat opettajuutta haastamalla ja kannustamalla opettajia laajentamaan osaamistaan sekä monipuolistamaan tiedeperustaansa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa ja kuvata fysioterapiaopettajien ja -opettajaopiskelijoiden käsityksiä fysioterapiaopettajuuden muutoksesta. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa sellaisia kriittisiä tekijöitä, jotka mahdollistavat opettajuuden muutoksen ymmärryksen laajenemisen. Tutkimus toteutettiin osana sosiaali-, terveys-, ja kuntoutusalan opettajien täydennyskoulutusta ja terveystieteiden opettajakoulutusta kehittävää valtakunnallista Osaavat opettajat yhdessä! –tutkimushanketta. Aineisto koostui viidestä ryhmähaastattelusta, joihin osallistui yhteensä 17 fysioterapian yliopisto- ja ammattikorkeakouluopettajaa sekä terveystieteiden maisteriopiskelijaa. Aineiston analyysi tehtiin hyödyntäen fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimuksen tuloksena syntyi neljä opettajuuden muutosta suppeasta laajempaan ymmärrykseen kuvaavaa hierarkkista kategoriaa: erilaiset opiskelijat opettajuuden muutosvoimana, fysioterapia-alan kehitys opettajuuden muutosvoimana, yhteiskunnan murros opettajuuden muutosvoimana ja globaalit trendit opettajuuden muutosvoimana. Hierarkkiset kategoriat muodostettiin aineistosta nousseiden neljän teeman ja niiden variaatioiden avulla. Ymmärryksen laajentumisen mahdollistaviksi kriittisiksi tekijöiksi muodostuivat ammatillisten käytäntöjen kehittäminen, opetuskäsitysten syventyminen, yhteistyön kulttuurin omaksuminen sekä tulevaisuushakuisuus. Tutkimusten tuloksia voidaan hyödyntää fysioterapiatieteen, kuntoutusalan ja myös laajemmin terveystieteiden korkeakouluopettajien urapolkujen sekä ammatillista kasvua tukevan perus- ja täydennyskoulutusjärjestelmän kehittämisessä. Lisäksi tämän tutkimuksen tulosten avulla voidaan ymmärtää paremmin niitä tekijöitä, joiden kautta käsityksiä opettajuuden muutoksesta on mahdollista laajentaa.fi
dc.description.abstractThe teaching profession is a multifaceted and changing phenomenon, which can be examined through teachers’ subjective experiences and through the descriptions of their work. The changes in society such as globalization and digitalization challenge and expand teachers’ work e.g. required competence and scientific background of their work. This study aims to describe physiotherapy teachers’ and physiotherapy teacher students’ conceptions of change in the teaching profession. Furthermore this study aims to reveal critical aspects that help teachers in expanding their awareness. This study was conducted as a part of Finnish national Competent Teachers Together! - research project which aims to develop continuous education model for health science and social service teachers. In this study the data was collected through five group interviews. Respondents (n=17) were physiotherapy science teachers from university, physiotherapy teachers from university of applied sciences and physiotherapy teacher students from health sciences. Physiotherapy teachers’ conceptions were examined with qualitative analysis involving application of principles of phenomenographic research. As a result of this study four hierarchically structured categories of description as a driving force for change were found: student diversity, developing physiotherapy field, transforming society and global trends. The hierarchy was revealed through themes that grouped together critical differences between the categories of description. The first category represents the narrowest and the latest category the widest conception of change in the teaching profession. The analysis produced critical aspects that enable teachers to expand their awareness from lower to higher category: developing professional practices, widening perspectives about teaching, adopting collaborative approach to working and having a forward-looking orientation as a teacher. The results of this research can be used for supporting physiotherapy science teachers, rehabilitation science teachers and even more broadly health science teacher’s professional development and for developing a model for teachers’ continuous education. In addition, these results bring new insight into understanding teachers’ way of experiencing change in the teaching profession while also helping in finding new methods to widen these conceptions.en
dc.format.extent88
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkorkeakouluopettajat
dc.subject.otherkuntoutusala
dc.titleMuuttuva fysioterapiaopettajuus : fenomenografinen tutkimus fysioterapiaopettajien ja -opettajaopiskelijoiden opettajuuden muutokseen liittyvistä käsityksistä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202002031958
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineFysioterapiafi
dc.contributor.oppiainePhysiotherapyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi50422
dc.subject.ysoasiantuntijuus
dc.subject.ysofysioterapia
dc.subject.ysomuutos
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoopetus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot