Muuttuva fysioterapiaopettajuus : fenomenografinen tutkimus fysioterapiaopettajien ja -opettajaopiskelijoiden opettajuuden muutokseen liittyvistä käsityksistä
Tekijät
Päivämäärä
2020Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Opettajuus on moniulotteinen ja muuttuva ilmiö, jota voidaan pitää yksilön subjektiivisena
kokemuksena opettajan työstä. Yhteiskunnan nopeatahtiset muutokset kuten globalisaatio ja
digitalisaatio muuttavat opettajuutta haastamalla ja kannustamalla opettajia laajentamaan
osaamistaan sekä monipuolistamaan tiedeperustaansa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli
kartoittaa ja kuvata fysioterapiaopettajien ja -opettajaopiskelijoiden käsityksiä
fysioterapiaopettajuuden muutoksesta. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa
sellaisia kriittisiä tekijöitä, jotka mahdollistavat opettajuuden muutoksen ymmärryksen
laajenemisen.
Tutkimus toteutettiin osana sosiaali-, terveys-, ja kuntoutusalan opettajien
täydennyskoulutusta ja terveystieteiden opettajakoulutusta kehittävää valtakunnallista Osaavat
opettajat yhdessä! –tutkimushanketta. Aineisto koostui viidestä ryhmähaastattelusta, joihin
osallistui yhteensä 17 fysioterapian yliopisto- ja ammattikorkeakouluopettajaa sekä
terveystieteiden maisteriopiskelijaa. Aineiston analyysi tehtiin hyödyntäen fenomenografista
tutkimusotetta.
Tutkimuksen tuloksena syntyi neljä opettajuuden muutosta suppeasta laajempaan
ymmärrykseen kuvaavaa hierarkkista kategoriaa: erilaiset opiskelijat opettajuuden
muutosvoimana, fysioterapia-alan kehitys opettajuuden muutosvoimana, yhteiskunnan murros
opettajuuden muutosvoimana ja globaalit trendit opettajuuden muutosvoimana. Hierarkkiset
kategoriat muodostettiin aineistosta nousseiden neljän teeman ja niiden variaatioiden avulla.
Ymmärryksen laajentumisen mahdollistaviksi kriittisiksi tekijöiksi muodostuivat
ammatillisten käytäntöjen kehittäminen, opetuskäsitysten syventyminen, yhteistyön kulttuurin
omaksuminen sekä tulevaisuushakuisuus.
Tutkimusten tuloksia voidaan hyödyntää fysioterapiatieteen, kuntoutusalan ja myös
laajemmin terveystieteiden korkeakouluopettajien urapolkujen sekä ammatillista kasvua
tukevan perus- ja täydennyskoulutusjärjestelmän kehittämisessä. Lisäksi tämän tutkimuksen
tulosten avulla voidaan ymmärtää paremmin niitä tekijöitä, joiden kautta käsityksiä
opettajuuden muutoksesta on mahdollista laajentaa.
...
The teaching profession is a multifaceted and changing phenomenon, which can be examined
through teachers’ subjective experiences and through the descriptions of their work. The
changes in society such as globalization and digitalization challenge and expand teachers’
work e.g. required competence and scientific background of their work. This study aims to
describe physiotherapy teachers’ and physiotherapy teacher students’ conceptions of change
in the teaching profession. Furthermore this study aims to reveal critical aspects that help
teachers in expanding their awareness.
This study was conducted as a part of Finnish national Competent Teachers Together! -
research project which aims to develop continuous education model for health science and
social service teachers. In this study the data was collected through five group interviews.
Respondents (n=17) were physiotherapy science teachers from university, physiotherapy
teachers from university of applied sciences and physiotherapy teacher students from health
sciences. Physiotherapy teachers’ conceptions were examined with qualitative analysis
involving application of principles of phenomenographic research.
As a result of this study four hierarchically structured categories of description as a driving
force for change were found: student diversity, developing physiotherapy field, transforming
society and global trends. The hierarchy was revealed through themes that grouped together
critical differences between the categories of description. The first category represents the
narrowest and the latest category the widest conception of change in the teaching profession.
The analysis produced critical aspects that enable teachers to expand their awareness from
lower to higher category: developing professional practices, widening perspectives about
teaching, adopting collaborative approach to working and having a forward-looking
orientation as a teacher.
The results of this research can be used for supporting physiotherapy science teachers,
rehabilitation science teachers and even more broadly health science teacher’s professional
development and for developing a model for teachers’ continuous education. In addition,
these results bring new insight into understanding teachers’ way of experiencing change in the
teaching profession while also helping in finding new methods to widen these conceptions.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Fysioterapiaopettajien osaaminen : fenomenografinen tutkimus fysioterapiaopettajien osaamisen käsityksistä
Alila, Marja (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää fysioterapiaopettajien osaamisen käsityksiä ja ymmärtää fysioterapiaopettajien osaamisen ilmiötä. Opettajien osaamisvaatimukset muuttuvat yhteiskunnan ja työelämän muutosten mukana. ... -
Hevosavusteisen kuntoutuksen merkityksellisyys kuntoutujille : fenomenografinen tutkimus ammattilaisten käsityksistä
Honkanen, Sari (2019)Hevosavusteinen kuntoutus on kuntoutuksen muoto, johon liittyy toimintaa hevosen kanssa ihmisen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn edistämiseksi. Suomessa tärkeimpiä hevosavusteisen kuntoutuksen muotoja ovat ... -
Lähtökohdat liikuntaa opettavaksi luokanopettajaksi : nuoruuden kasvuympäristöt ja opettajankoulutus opettajuuden kehitystekijöinä
Penttinen, Seppo (Jyväskylän yliopisto, 2003) -
"Aina ollaan siinä kelkassa, joka tai siinä peräkelkassa, kun juna menee tonne" : fenomenografinen tutkimus fysioterapiaopettajien näkemyksistä digitaalisuudesta työvälineenä
Harjunen, Mari (2020)Globaalit, yhteiskunnalliset ja työelämässä tapahtuvat muutokset vaikuttavat opettajien osaamisvaatimuksiin. Muutokset haastavat opettajia pysymään työssään ajan tasalla ja kehittämään itseään työelämän tarpeita vastaamaan. ... -
Opettajuuden reittejä : nuoren kielenopettajan koulukokemusten merkitys opettajan käyttötiedolle
Ruohotie-Lyhty, Maria (2006)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.