Show simple item record

dc.contributor.advisorPellinen, Jukka
dc.contributor.authorLuhtaniemi, Petrus
dc.date.accessioned2020-02-03T05:59:00Z
dc.date.available2020-02-03T05:59:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67688
dc.description.abstractYrityskaupat ovat strategisia hankkeita, jotka voivat tuoda kummallekin osapuolelle erilaisia etuja kuten mahdollisuuden tehdä liiketoimintaa yhdessä tehokkaammin kuin erikseen. Synergiat ovatkin yksi yleisimmistä syistä yrityskaupoille. Yritysostoja koskevan tutkimuksen mukaan ostavan yrityksen ja kohdeyrityksen välisen integraation onnistuminen ennustaa parhaiten koko yrityskaupan onnistumista. Tutkimus on kuitenkin osoittanut, että synergiat ovat usein vaikeita realisoida ja yrityskaupat on vaikea tapa luoda arvoa osakkeenomistajille. Tämä Pro Gradu -tutkielma tehdään case-yritykselle, joka on ostanut sen kilpailijan vahvistaakseen omaa kilpailukykyään markkinoilla. Näiden strategisten tavoitteiden saavuttaminen edellyttää sekä onnistunutta integraatiota kohdeyrityksen ja ostavan yrityksen välillä että odotettujen synergioiden realisoitumista. Tässä Pro Gradussa luodaan suoritusmittaristo integraatioprojektille käyttämällä konstruktiivista tutkimusotetta. Tutkimuksen tavoitteena on tukea case-yrityksen yrityskaupan onnistumista luomalla suoritusmittaristo integraatioprojektiin. Mittaristomalli integraatioprojektiin luotiin yhteistyössä tutkijan ja case-yrityksen johdon kanssa hyödyntäen olemassa olevaa tutkittua tietoa ja case-yrityksen johdon aikaisempaa työkokemusta. Tuloksena syntyi mittaristomalli integraatioprojektiin, joka rakennettiin OKR-viitekehyksen ympärille. Tässä Pro Gradussa keskitytään ensisijaisesti integraatioprojektin mittaristomallin luomiseen, mutta koska tutkija näki integraatioprojektin alun, myös luodun mittariston soveltuvuutta pystyttiin raportoimaan lyhyesti. Mittaristomalli otettiin käyttöön lähes kokonaan luodun mallin mukaisesti ja se toi johdonmukaisuutta integraatioprojektiin. Toisaalta käyttöönotto osoitti myös, että jotkut mittarit oli helpompi asettaa kuin ottaa käyttöön.fi
dc.description.abstractMergers and acquisitions (M&As) are strategic decisions that can create different benefits for both parties such as running a business more efficiently together than apart. Synergies are one of the most common reasons for M&As. According to M&A research, the success of the integration between an acquirer and acquiree is the strongest predictor of the success of the whole acquisition. Nonetheless, research has found that synergies are usually hard to realize and M&As are a difficult way to create value for sharehold- ers. This Master’s Thesis is conducted for a case company that has acquired its com- petitor to strengthen its competitive advantage in the market. To fulfill these strategic objectives, integration between acquirer and acquiree has to be successful and the ex- pected synergies need to be realized. In this Master’s Thesis performance measurement model for the integration project is created using the Constructive Research Approach. The goal of the study is to support the success of the M&A project by constructing a measurement model for the integration project. The measurement model for the integration project was constructed in collabora- tion with the researcher and company where current information in the M&A research stream and the experience of case company managers were utilized. As a result, the measurement model for the integration project was constructed based on OKR- framework. This Master’s Thesis focuses primarily on constructing a measurement model for the integration project but because the researcher was able to see the beginning of the integration project, the applicability of the constructed measurement model was also briefly reported. The measurement model was implemented almost fully into use and the results showed that it brought consistency to the integration project. However, the implementation also showed that some key results were easier to set than bring into use.en
dc.format.extent71
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherintegraatioprojekti
dc.subject.otheryritysostaja
dc.subject.othermittaristomalli
dc.subject.otherObjectives and Key Results (OKR)
dc.subject.otherBalanced Scorecard (BSC)
dc.subject.otherMerger and Acquisition (M&A)
dc.subject.otherthe Integration Project
dc.subject.otherthe Acquirer
dc.subject.otherthe Acquiree
dc.subject.otherMeasurement Model
dc.subject.otherObjectives and Key Results (OKR)
dc.subject.otherBalanced Scorecard (BSC)
dc.titleConstructing performance measurement model for the M&A integration project - Objectives and Key Results (OKR)
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202002031952
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLaskentatoimifi
dc.contributor.oppiaineAccountingen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20421
dc.subject.ysosynergia
dc.subject.ysoyritysfuusiot
dc.subject.ysoyrityskaupat
dc.subject.ysoyritykset
dc.subject.ysoyrityskaupat
dc.subject.ysomenestystekijät
dc.subject.ysotasapainotettu mittaristo
dc.subject.ysoarvonluonti
dc.subject.ysosynergy
dc.subject.ysomergers
dc.subject.ysocorporate acquisitions
dc.subject.ysoenterprises
dc.subject.ysocorporate acquisitions
dc.subject.ysosuccess factors
dc.subject.ysobalanced scorecard
dc.subject.ysovalue creation
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright