Show simple item record

dc.contributor.authorTorvelainen, Päivi
dc.contributor.authorTarnanen, Mirja
dc.contributor.authorHankala, Mari
dc.contributor.authorKainulainen, Johanna
dc.contributor.editorKallio, Manne
dc.contributor.editorKrzywacki, Heidi
dc.contributor.editorPoulter, Saila
dc.date.accessioned2020-01-31T09:37:57Z
dc.date.available2020-01-31T09:37:57Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationTorvelainen, P., Tarnanen, M., Hankala, M., & Kainulainen, J. (2019). Miten luokanopettajaopiskelijat arvioivat itseään tekstien tuottajina?. In M. Kallio, H. Krzywacki, & S. Poulter (Eds.), <i>Arvot ja arviointi</i> (pp. 28-50). Helsingin yliopisto. Ainedidaktisia tutkimuksia, 16. <a href="http://hdl.handle.net/10138/308813" target="_blank">http://hdl.handle.net/10138/308813</a>
dc.identifier.otherCONVID_34411691
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67651
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten luokanopettajaopiskelijat (N = 76) arvioivat omaa tekstien tuottamistaan ja sen oppimista. Tutkimusaineistona olivat lomakekyselyn avoimet vastaukset. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tulokset osoittavat, että opiskelijat lähestyvät tekstien tuottamista ja sen oppimista suhtautumis-, osaamis- ja kehittymiskeskeisesti. Kokonaisuudessaan itsearviointien taustalla on melko kokonaisvaltainen kirjoittamiskäsitys, jossa edustuvat selkeimmin genre- ja prosessidiskurssit ja vähiten sosiaalisen ja sosiopoliittisen toiminnan diskurssit. Yksilöiden välillä on eroja lähestymistapojen ja kirjoittamiskäsitysten monipuolisuudessa sekä reflektoinnin tarkkuudessa. Opettajankoulutuksessa tulee ohjata opiskelijoita käsitystensä monipuolistamiseen ja laajentamiseen sekä tukea reflektion taitojen kehittymistä.fi
dc.description.abstractThis article reports on an examination of how primary education pre-service teachers self-assess their literacy, more specifically their writing skills and how they learn them. The data consist of material from a qualitative survey (N = 76) responded to by the participants in their first academic term. The data were analysed using qualitative and theory informed content analysis. The findings show that pre-service teachers approach their writing skills from three perspectives which are stance-, skill- and development-specific. Analysis of self-assessment indicates that the participants perceive themselves as a writer quite holistically, and their reflections represent genre and process discourses, although less social practices and socio-political discourses. However, there are individual differences between participants in approaching and perceiving writing, as well as in depth of reflection. Based on our findings, the pre-service teachers’ understanding of writing and their reflection skills should be promoted more systematically during their studies.en
dc.format.extent251
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherHelsingin yliopisto
dc.relation.ispartofArvot ja arviointi
dc.relation.ispartofseriesAinedidaktisia tutkimuksia
dc.relation.urihttp://hdl.handle.net/10138/308813
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherluokanopettajaopiskelijat
dc.subject.othertekstien tuottaminen
dc.subject.otherpre-service teachers
dc.subject.othermultimodal writing skills
dc.titleMiten luokanopettajaopiskelijat arvioivat itseään tekstien tuottajina?
dc.typebook part
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202001311916
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.oppiaineKieletfi
dc.contributor.oppiaineTeknologiakasvatusfi
dc.contributor.oppiaineVuorovaikutusfi
dc.contributor.oppiaineSuomen kieli ja kirjallisuusfi
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineLanguagesen
dc.contributor.oppiaineTechnology Educationen
dc.contributor.oppiaineInteractionen
dc.contributor.oppiaineFinnish Language and Literatureen
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.relation.isbn978-952-5993-27-1
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_3248
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange28-50
dc.relation.issn1799-9596
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2019.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationbookPart
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoitsearviointi
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoreflektio
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3999
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16486
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6253
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2512
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10746
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23563
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmA3


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright