dc.contributor.author | Torvelainen, Päivi | |
dc.contributor.author | Tarnanen, Mirja | |
dc.contributor.author | Hankala, Mari | |
dc.contributor.author | Kainulainen, Johanna | |
dc.contributor.editor | Kallio, Manne | |
dc.contributor.editor | Krzywacki, Heidi | |
dc.contributor.editor | Poulter, Saila | |
dc.date.accessioned | 2020-01-31T09:37:57Z | |
dc.date.available | 2020-01-31T09:37:57Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Torvelainen, P., Tarnanen, M., Hankala, M., & Kainulainen, J. (2019). Miten luokanopettajaopiskelijat arvioivat itseään tekstien tuottajina?. In M. Kallio, H. Krzywacki, & S. Poulter (Eds.), <i>Arvot ja arviointi</i> (pp. 28-50). Helsingin yliopisto. Ainedidaktisia tutkimuksia, 16. <a href="http://hdl.handle.net/10138/308813" target="_blank">http://hdl.handle.net/10138/308813</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_34411691 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67651 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten luokanopettajaopiskelijat (N = 76) arvioivat omaa tekstien tuottamistaan ja sen oppimista. Tutkimusaineistona olivat lomakekyselyn avoimet vastaukset. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tulokset osoittavat, että opiskelijat lähestyvät tekstien tuottamista ja sen oppimista suhtautumis-, osaamis- ja kehittymiskeskeisesti. Kokonaisuudessaan itsearviointien taustalla on melko kokonaisvaltainen kirjoittamiskäsitys, jossa edustuvat selkeimmin genre- ja prosessidiskurssit ja vähiten sosiaalisen ja sosiopoliittisen toiminnan diskurssit. Yksilöiden välillä on eroja lähestymistapojen ja kirjoittamiskäsitysten monipuolisuudessa sekä reflektoinnin tarkkuudessa. Opettajankoulutuksessa tulee ohjata opiskelijoita käsitystensä monipuolistamiseen ja laajentamiseen sekä tukea reflektion taitojen kehittymistä. | fi |
dc.description.abstract | This article reports on an examination of how primary education pre-service teachers self-assess their literacy, more specifically their writing skills and how they learn them. The data consist of material from a qualitative survey (N = 76) responded to by the participants in their first academic term. The data were analysed using qualitative and theory informed content analysis. The findings show that pre-service teachers approach their writing skills from three perspectives which are stance-, skill- and development-specific. Analysis of self-assessment indicates that the participants perceive themselves as a writer quite holistically, and their reflections represent genre and process discourses, although less social practices and socio-political discourses. However, there are individual differences between participants in approaching and perceiving writing, as well as in depth of reflection. Based on our findings, the pre-service teachers’ understanding of writing and their reflection skills should be promoted more systematically during their studies. | en |
dc.format.extent | 251 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | fin | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Helsingin yliopisto | |
dc.relation.ispartof | Arvot ja arviointi | |
dc.relation.ispartofseries | Ainedidaktisia tutkimuksia | |
dc.relation.uri | http://hdl.handle.net/10138/308813 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | luokanopettajaopiskelijat | |
dc.subject.other | tekstien tuottaminen | |
dc.subject.other | pre-service teachers | |
dc.subject.other | multimodal writing skills | |
dc.title | Miten luokanopettajaopiskelijat arvioivat itseään tekstien tuottajina? | |
dc.type | book part | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202001311916 | |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kielet | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teknologiakasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Vuorovaikutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli ja kirjallisuus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Languages | en |
dc.contributor.oppiaine | Technology Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Interaction | en |
dc.contributor.oppiaine | Finnish Language and Literature | en |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.relation.isbn | 978-952-5993-27-1 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_3248 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 28-50 | |
dc.relation.issn | 1799-9596 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2019. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bookPart | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | itsearviointi | |
dc.subject.yso | kirjoittaminen | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | reflektio | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3999 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16486 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6253 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2512 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10746 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p23563 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.type.okm | A3 | |