University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Teknologian pedagoginen käyttö ja hyväksyminen: Opettajien digipedagoginen osaaminen

Thumbnail
View/Open
18. Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
JYU dissertations
Authors
Kyllönen, Mari
Date
2020

 
The aims of the thesis were to examine Finnish teachers’ digipedagogical skills and to identify factors contributing to teachers’ development in these skills, and their acceptance of use of technology in pedagogy. The data were collected in the context of crafts. Two theoretical models, the Technological-pedagogical-content knowledge framework, TPACK (Mishra & Koehler, 2006), and the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology, UTAUT (Venkatesh et al., 2003) were applied. TPACK model was used as the theoretical framework for conceptualizing and assessing teachers’ digipedagogical skills, and UTAUT was utilized in analysing factors enabling teachers’ technology use. A mixed methods approach was utilized. First, quantitative data were collected on teachers’ digipedagogical skills using a TPACK-survey (n=97). Second, semi-structured thematic interviews of five teachers were collected in the preand post-phase of a professional development (PD) module. Technological skills (TK), pedagogical skills (PK), content related skills (CK), and the overlapping area of TPCK formed the focus of scrutiny when examining teachers’ perceptions of their technology use and factors affecting it. The analysis of the interview data was theoretically driven by utlilising the constructs outlined in the UTAUT model (Venkatesh et al., 2003). The results of the research suggested that in-service teachers’ perceptions of their use of technology emphasized more strongly pedagogy than technology or technology related contents. Digipedagogical skills were connected with teachers’ age, work-, teaching- and crafts teaching experience. Enablers of technology acceptance and enablers of technology use were identified. Acceptance was found to draw from perceived technological self-efficacy and beliefs of pedagogical usefulness of technology. Enablers of technology use included technical or personal support from others such as employer or family for an example. Based on the findings a novel pedagogy driven model was constructed. The developed model of Digipedagogical skills and enablers of use and acceptance of the technology and the results can be used to plan and implement teachers’ preand in-service training promoting strengthening of digipedagogical skills. Keywords: TPACK, technology acceptance, digipedagogy, teachers, teacher education ...
 
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista on suomalaisten opettajien digipedagoginen osaaminen ja mitkä tekijät vaikuttavat opettajien digipedagogisen osaamisen kehittymiseen, teknologian opetuskäyttöön ja hyväksymiseen. Aineistonkeruu toteutettiin käsityöoppiaineen kontekstissa. Tutkimuksessa hyödynnettiin kahta teoreettista mallia: Mishran ja Koehlerin (2006) teknologis-pedagogis- sisällöllisen tietämyksen mallia (TPACK) ja Venkateshin kollegoineen (2003) kuvaamaa teknologian hyväksymisen ja käytön yhdistelmäteoriaa (UTAUT, Unified Theory of Acceptance and Use of Technology). TPACK-mallia sovellettiin digipedagogisen osaamisen arvioinnin lähtökohtana. UTAUT-mallin avulla pyrittiin tunnistamaan opettajien haastatteluista teknologian hyväksymiseen ja käyttöön liittyviä kuvauksia. Monimenetelmäisen tutkimuksen kvantitatiivinen aineisto kerättiin käsityötä opettaville opettajille (n = 97) suunnatulla TPACK–kyselyllä. Toisena aineistona oli opetuskokeiluun osallistuneiden viiden opettajan puolistrukturoidut teemahaastattelut ennen ja jälkeen kokeilun. TPACK-mallin soveltuvuutta suomalaiseen kontekstiin selvitettiin kyselyaineiston faktorianalyysin ja korrelaatioanalyysien avulla. Digipedagogisen osaamisen lisäämistä ja teknologian opetuskäytön tukemista tavoittelevaan opetuskokeiluun osallistuneiden opettajien teemahaastattelut analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä hyödyntäen teemoittelussa UTAUT-mallia. Tutkimuksen tulokset osoittivat opettajan digipedagogisella osaamisella olevan yhteyksiä opettajan ikään, työ- ja opetuskokemukseen sekä käsityön opetuskokemukseen. Haastatteluaineistoa koskevissa tuloksissa korostuivat pedagogiset lähtökohdat teknologian hyödyntämiseen. Digipedagogisen osaamisen kehittymistä tukeviksi tekijöiksi tunnistettiin käytön mahdollistavat tukiresurssit sekä hyväksymisen mahdollistava kokemus teknologiapystyvyydestä ja teknologian käytön hyödystä oppilaille ja opettajan työlle. Tulosten perusteella muodostettiin Pedagogis-sisällöllisen teknologiaosaamisen (PeSTO) ja teknologian pedagogisen käytön ja hyväksymisen malli. Siihen nojaavia suosituksia voidaan hyödyntää opettajien peruskoulutuksen ja jatkuvan oppimisen sekä tutortoiminnan ja digipedagogisen koulutuksen järjestämisessä. Avainsanat: TPACK, teknologian käyttö ja hyväksyminen, digipedagoginen osaaminen, opettajat, opettajankoulutus ...
 
ISBN
978-951-39-8057-3
Keywords
opettajat osaaminen opetusteknologia pedagogiikka tieto- ja viestintätekniikka opetuskäyttö teknologia hyväksyminen (psykologia) TPACK technology acceptance digipedagogy teachers teacher education
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8057-3

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3177]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Comparing the Effect Size of School Level Support on Teachers’ Technology Integration 

    Ifinedo, Eloho (Springer, 2020)
    Teachers are expected to lead the innovative use of Information Communication and Technology (ICT) at the classroom level of context. However, research literature shows that a number of factors influence their ICT pedagogical ...
  • Tablet-laitteiden käyttö opetuksessa ja niiden opetuskäytön tukeminen 

    Natunen, Teemu (2013)
    Opettajat käyttävät tablet-laitteita monilla eri tavoilla mutta tiedonhaku on selkeästi laitteen yksi suurimmista käyttötavoista. Tutkimusten mukaan opettajat tietävät, kuinka laitteita käytetään mutta heiltä puuttuu tieto ...
  • ”Uuden opettelua, uutta inspiraatiota” : Vaasan kaupungin opettajien käsitykset tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytöstä 

    Kankainen, Meiju; Strengell, Tomi (2018)
    Kankainen, Meiju ja Strengell, Tomi. 2018. ”Uuden opettelua, uutta inspiraa- tiota” Vaasan kaupungin opettajien käsitykset tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytöstä. Jyväskylän yliopisto / Yliopistokeskus Chydenius. ...
  • Fake it 'till you make it : helping foreign language trainee teachers use ICT confidently 

    Hirvonen, Kaisa (2017)
    Tieto- ja viestintäteknologia (TVT) on nyky-yhteiskunnassa erittäin tärkeässä osassa, ja jokaisen kansalaisen tulee omata tarvittavat taidot tietoyhteiskunnassa selviämiseen. Näitä tietoja ja taitoja opetellaan perusopetuksessa ...
  • Comparing technology acceptance of K‐12 teachers with and without prior experience of learning management systems : A Covid‐19 pandemic study 

    Dindar, Muhterem; Suorsa, Anna; Hermes, Jan; Karppinen, Pasi; Näykki, Piia (Wiley, 2021)
    Covid-19 pandemic has caused a massive transformation in K-12 settings towards online education. It is important to explore the factors that facilitate online teaching technology adoption of teachers during the pandemic. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre