Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorEllonen, Ilona
dc.date.accessioned2019-12-30T08:16:17Z
dc.date.available2019-12-30T08:16:17Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67027
dc.description.abstractNykypäivän globalisoituneessa maailmassa lukuisten eri kieli- ja kulttuuritaustojen edustajien on kommunikoitava keskenään useissa eri arkipäivän tilanteissa, jolloin ihmiset ovat yhä useammin vuorovaikutuksessa keskenään käyttäen lingua franca -englantia. BELF-viestintä (engl. Business English as a Lingua Franca) on tänä päivänä olennaisessa roolissa kansainvälisessä liiketoiminnassa, jossa englannin kielellä on dominoiva status. Tämä on laadullinen tapaustutkimus, jonka tarkoituksena on selvittää lingua franca -englannin viestintästrategioiden käyttöä ja niiden kommunikatiivisia funktioita Tukholmassa sijaitsevan kansainvälisen yrityksen palaverissa. Tutkimus keskittyi kahden verbaalisen viestintästrategian ilmenemiseen, joita kutsutaan itsekorjaus- sekä selvennystrategioiksi. Aineistona tutkimuksessa käytettiin ääninauhoitetta yrityksen palaverista, jossa osallistujat käyttivät BELF-viestintää kommunikaation välineenä palaverin ajan. Tutkimus pohjautui aiempiin tutkimuksiin ja teorioihin BELF-viestinnästä sekä lingua franca -englannin viestintästrategioista. Siinä käytettiin keskustelunanalyysiin perustuvaa metodologiaa aiemmista viestintästrategiatutkimuksista (Mauranen 2006, Kaur 2011 & Björkman 2014), jotka tutkivat strategioiden käyttöä korkeakoulukontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli omaksua aiemmissa korkeakoulututkimuksissa käytetty metodologia ja tutkia sen avulla ilmiötä kansainvälisen liiketalouden näkökulmasta. Tutkimuksen tulokset osoittivat molempien strategioiden aktiivista käyttöä BELF-vuorovaikutuksessa. Puhujien todettiin osoittavan vahvaa orientaatiota selkeään, ymmärrettävään ja tehokkaaseen puheen tuotantoon itsekorjaus- ja selvennysstrategioiden kautta. Tulokset viittasivat siihen, että kyseiset viestintästrategiat toimivat osana puhujien ammatillista kommunikaatiorepertoaaria, ja niitä hyödynnettiin palaverin viestinnällisten tavoitteiden saavuttamiseksi.fi
dc.format.extent23
dc.language.isoen
dc.subject.otherELF
dc.subject.otherBELF
dc.subject.otherinternational business interaction
dc.titleA case study of self-repair and clarification strategies in a BELF interaction
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201912305504
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoviestintästrategiat
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysolingua francat
dc.subject.ysoliikeviestintä
dc.subject.ysocommunication strategies
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysolingua franca
dc.subject.ysobusiness communication


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot