A case study of self-repair and clarification strategies in a BELF interaction
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Nykypäivän globalisoituneessa maailmassa lukuisten eri kieli- ja kulttuuritaustojen edustajien on kommunikoitava keskenään useissa eri arkipäivän tilanteissa, jolloin ihmiset ovat yhä useammin vuorovaikutuksessa keskenään käyttäen lingua franca -englantia. BELF-viestintä (engl. Business English as a Lingua Franca) on tänä päivänä olennaisessa roolissa kansainvälisessä liiketoiminnassa, jossa englannin kielellä on dominoiva status. Tämä on laadullinen tapaustutkimus, jonka tarkoituksena on selvittää lingua franca -englannin viestintästrategioiden käyttöä ja niiden kommunikatiivisia funktioita Tukholmassa sijaitsevan kansainvälisen yrityksen palaverissa. Tutkimus keskittyi kahden verbaalisen viestintästrategian ilmenemiseen, joita kutsutaan itsekorjaus- sekä selvennystrategioiksi. Aineistona tutkimuksessa käytettiin ääninauhoitetta yrityksen palaverista, jossa osallistujat käyttivät BELF-viestintää kommunikaation välineenä palaverin ajan. Tutkimus pohjautui aiempiin tutkimuksiin ja teorioihin BELF-viestinnästä sekä lingua franca -englannin viestintästrategioista. Siinä käytettiin keskustelunanalyysiin perustuvaa metodologiaa aiemmista viestintästrategiatutkimuksista (Mauranen 2006, Kaur 2011 & Björkman 2014), jotka tutkivat strategioiden käyttöä korkeakoulukontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli omaksua aiemmissa korkeakoulututkimuksissa käytetty metodologia ja tutkia sen avulla ilmiötä kansainvälisen liiketalouden näkökulmasta. Tutkimuksen tulokset osoittivat molempien strategioiden aktiivista käyttöä BELF-vuorovaikutuksessa. Puhujien todettiin osoittavan vahvaa orientaatiota selkeään, ymmärrettävään ja tehokkaaseen puheen tuotantoon itsekorjaus- ja selvennysstrategioiden kautta. Tulokset viittasivat siihen, että kyseiset viestintästrategiat toimivat osana puhujien ammatillista kommunikaatiorepertoaaria, ja niitä hyödynnettiin palaverin viestinnällisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4764]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Nursing students' professional oral English communication skills in simulated data
Hämäläinen, Mirja S. (2017)1990-luvun alussa Suomen lainsäädäntö mahdollisti opetuksen vieraalla kielellä (CLIL – Content and Language Integrated Learning). Tässä tutkimuksessa tarkastellaan englanninkielipainotteisessa sisätauti-kirurgisessa ... -
Professional communicative repertoires and trajectories of socialization into global working life
Räisänen, Tiina (University of Jyväskylä, 2013) -
Emplacing English as lingua franca in international higher education : A spatial perspective on linguistic diversity
Adriansen, Hanne Kirstine; Juul‐Wiese, Thilde; Møller Madsen, Lene; Saarinen, Taina; Spangler, Vera; Waters, Johanna L. (Wiley, 2023)Within higher education, internationalisation is increasingly important for students and academics alike. In this context, English as the lingua franca has gained prominence. The ostensible ubiquity of English rests on a ... -
"Kyl me ollaan enkulla pärjätty" : Understanding the importance of corporate language policies – the context of a local Finnish company with a strategy to become international by learning English
Nieminen, Jasu (2022)Englannin kielen käytto lingua francana eli yleisenä yhteisenä kielenä on lisääntynyt ympäri maailmaa. Englannin kielen taitoa pidetään työelämässä ja työpaikoilla merkittävänä taitona niin yksittäisten henkilöiden kuin ... -
Cultural Knowledge as a Resource in BELF Interactions : a Longitudinal Ethnographic Study of Two Managers in Global Business
Räisänen, Tiina (Dipartimento di Lingue e Letterature Straniere dell'Università di Verona, 2019)