Show simple item record

dc.contributor.authorHeikkinen, Hannu L. T.
dc.contributor.authorKukkonen, Harri
dc.date.accessioned2019-12-20T08:01:58Z
dc.date.available2019-12-20T08:01:58Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationHeikkinen, Hannu L. T.; Kukkonen, Harri (2019). Ammattikorkeakoulu toisin ajateltuna : osaaminen, sivistys ja tiedon intressit. Aikuiskasvatus, 39 (4), 262-275. DOI: 10.33336/aik.88096
dc.identifier.otherCONVID_33753130
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66990
dc.description.abstractAmmattikorkeakoulujen lakisääteisessä tehtävässä korostuvat työelämän tarpeisiin vastaaminen, alueellinen kehittäminen ja yhteistyö elinkeino- ja muun työelämän kanssa. Laki kehystää toimintaa mutta jättää tilaa tulkinnoille. Pohdimme tulkintoja tiedosta, osaamisesta, tutkimuksesta ja ammattikorkeakoulun yhteiskunnallisesta tehtävästä. Perustamme tarkastelun antiikin filosofin Aristoteleen klassiseen erotteluun tiedon muodoista ja saksalaisen kriittisen yhteiskuntafilosofin Jürgen Habermasin teoriaan tiedon yhteiskunnallisista intresseistä. Rakennamme kaksi lähestymistapaa ammattikorkeakoulutukseen, tutkimukseen ja ammattikorkeakoulun yhteiskunnalliseen tehtävään: rajattu ja laaja näkemys. Rajatussa näkemyksessä korostuvat käytännöllinen tieto, lineaarinen tulkinta osaamisesta, välittömiä käytännön sovelluksia tuottava tutkimus ja tekninen, osin praktis-hermeneuttinen tiedonintressi. Siten ammattikorkeakoulun yhteiskunnallinen tehtävä pohjautuu välitöntä hyötyä korostaviin, tämänhetkisiin elinkeino- ja muun työelämän odotuksiin ja tarpeisiin. Laaja näkemys edustaa dynaamista tulkintaa osaamisesta ja teoreettisia ja kriittis-emansipatorisia tiedon intressejä. Sen mukaan ammattikorkeakoulun tehtävän määrittelyssä tulee huomioida yhteiskunnalliset, historialliset, filosofiset ja ekologiset näkökulmat siten, että niiden vaikutuksia arvioidaan pitkällä aikavälillä. Pitkällä tähtäimellä ammattikorkeakouluja haastetaan siirtämään painopistettään globaaliin vastuuseen, tulevien sukupolvien hyvinvointiin ja ekososiaaliseen sivistykseen.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.publisherKansanvalistusseura; Aikuiskasvatuksen tutkimusseura
dc.relation.ispartofseriesAikuiskasvatus
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.subject.othertiedon intressit
dc.subject.otherkorkeakoulututkimus
dc.subject.otherekososiaalinen sivistys
dc.titleAmmattikorkeakoulu toisin ajateltuna : osaaminen, sivistys ja tiedon intressit
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201912205464
dc.contributor.laitosKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.laitosFinnish Institute for Educational Researchen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange262-275
dc.relation.issn0358-6197
dc.relation.numberinseries4
dc.relation.volume39
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat, 2019
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysosivistys
dc.subject.ysotieto
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysoammattikorkeakoulut
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14979
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p261
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8343
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10564
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.doi10.33336/aik.88096


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY-NC-ND 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY-NC-ND 4.0