dc.contributor.advisor | Piirainen-Marsh, Arja | |
dc.contributor.advisor | Kytölä, Samu | |
dc.contributor.author | Rissanen, Niko | |
dc.date.accessioned | 2019-12-20T06:52:08Z | |
dc.date.available | 2019-12-20T06:52:08Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66979 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tarkoitus on tutkia identiteetin rakentamista vuorovaikutuksessa videopeliaiheisella keskustelufoorumilla käyttäen työkaluna tietokonevälitteistä diskurssianalyysia. Analyysi keskittyy erityisesti pelaajaidentiteetin luomiseen ja rakentamiseen. Tutkielma ottaa myös kantaa pelaajaidentiteetin sukupuolittumiseen, joka on
historiallisesti ollut vahvasti hegemonisen maskuliinista. Analyysissa tarkastellaan kriittisen diskurssianalyysin näkökulmasta, miten omaa pelaajaidentiteettiä legitimoidaan foorumikeskusteluissa.
Vuorovaikutusta tarkastellaan kielen tasolla käyttäen monipuolisesti eri diskurssianalyysin menetelmiä hyväksi. Tärkeimpänä keinona on tutkia vastakkainasettelua negatiivisen toisen ja positiivisen itsen representaatiolla.
Identiteettiä käsitteenä tarkastellaan hyödyntäen sekä sosiaalisen identiteetin teoriaa että erinäisiä sosiolingvistisiä identiteetin tulkintatapoja diskurssissa. Tutkimus käsittelee identiteettiä sosiaalisena ilmiönä, joka rakentuu ja jota rakennetaan jatkuvasti
vuorovaikutuksessa.
Analyysin tulokset osoittavat, että identiteetin rakentuminen pelaajayhteisössä on vahvasti polarisoitunutta, ja tämä vahva polarisaatio johtaa aggressiiviseen käyttäytymiseen ja kielenkäyttöön. Nämä aggressiiviset käyttäytymismallit saattavat osittain tulla ulkopuolisesta maailmasta, mutta ne saattavat olla myös pelaajayhteisössä opittuja malleja, jotka vaikuttavat online- ja pelaajayhteisön ulkopuoliseenkin elämään. | fi |
dc.format.extent | 67 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | Computer-mediated communication | |
dc.subject.other | critical discourse analysis | |
dc.title | Performing identity online : gamer identity, gender and ideological discourse | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201912205453 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | keskustelupalstat | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | sosiaalinen identiteetti | |
dc.subject.yso | diskurssi | |
dc.subject.yso | message boards | |
dc.subject.yso | identity (mental objects) | |
dc.subject.yso | social identity | |
dc.subject.yso | discourse | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |