Kehittämistutkimus : käyttäjäkokemus digitaalisen oppimisympäristön suunnittelussa
Digitaalisen oppimisympäristön suunnittelu- ja tuotantoprosessit sisältävät useita eri vaiheita ja määritelmiä sekä teknologian että myös pedagogiikan näkökulmista. Oppimisympäristön käsite on monimuotoinen ja laaja, tekniset ympäristöt ja Web-pohjaiset yhteisöt kehittyvät jatkuvasti, oppimista voi tapahtua kaikkialla, käyttäjillä on erilaisia tarpeita ja henkilökohtaistamisen tarve kasvaa yhä enemmän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa kehitysehdotuksia vuorovaikutteisen digitaalisen oppimisympäristön käyttäjäkeskeiselle suunnittelulle. Tarkoituksena on myös selvittää, miten luodaan yhteinen ymmärrys kohde-oppilaitoksen digitaaliselle oppimisympäristölle nimeltään Verkkokampus, sekä miten käyttökokemuksellinen suunnittelu ja toteutus on ollut osana kehittämistyötä ja miten käy-tettävyystestauksia on toteutettu. Tutkimuksessa pohditaan myös, miten saadaan oppilaitoksen digitaalinen ympäristö luomaan käyttäjille arvoa niin, että sen käyttö on mahdollisimman luontevaa ja vaivatonta. Tutkimus toteutetaan kehittämistutkimuksena, jossa tarkoituksena on luoda kehittämistuotoksia, joita oppilaitokset voivat hyödyntää digitaalisen oppimisympäristön kehitystyössä.
...
The design and production processes of a digital learning environment consist of several stages and definitions from both a technological and pedagogical perspective. The definition of a learning environment is also diverse and extensive. Technical environments and web-based communities are constantly evolving, and learning can occur anywhere. Furthermore, users have different needs, and the need for personalization is growing. The main objective of this thesis is to produce developmental suggestions for the user-centered design of an interactive digital learning environment. The research explores how to develop a shared understanding by users and educators of the target institution’s digital learning environment, eCampus. It also explores how the user experience has been designed and implemented and how usability testing has been conducted. The research also describes how to create a digital learning environment for users such that its use is as easygoing and hassle-free as possible. This research follows a design-based research methodology which aims to produce developmental outputs that can be utilized by educational institutions to develop digital learning environments.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kahden digitaalisen oppimisympäristön käytettävyystutkimus
Salo, Mika (2016)Tässä pro gradu -tutkielmassa tavoitteena oli tarkastella opiskelijoiden kokemuksia digitaalisen oppimisympäristön käytettävyydestä mahdollisten kehitettävien osa-alueiden löytämiseksi. Tavoitteeseen pyrittiin vastaamaan ... -
Pedagogical Agents Communicating and Scaffolding Students’ Learning : High School Teachers’ and Students’ Perspectives
Sikström, Pieta; Valentini, Chiara; Sivunen, Anu; Kärkkäinen, Tommi (Elsevier, 2024)Pedagogical agents (PAs) communicate verbally and non-verbally with students in digital and virtual reality/augmented reality learning environments. PAs have been shown to be beneficial for learning, and generative artificial ... -
Multisensory MAYA : A Design Thinking Method to Enhance Predictability of Experience Design
Silvennoinen, Johanna; Mononen, Laura (Springer, 2023)The MAYA (“Most Advanced, Yet Acceptable”) is a classic design principle, which aims at balancing the most advanced (novelty) with the yet acceptable (typicality) for enhancing product aesthetics and creating pleasurable ... -
Verkko-oppimisympäristön pedagogisen käytön kehittäminen tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinnossa
Inkilä, Eero (2018)Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa verkko-oppimisympäristöistä pedagogiikan näkökulmasta. Työhön liittyvät tutkimuskysymykset ovat, miten verkko-oppimisympäristön pedagogista käyttöä voidaan kehittää ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.