Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHiltunen, Leena
dc.contributor.authorÅke, Jarmo
dc.date.accessioned2019-12-18T07:54:11Z
dc.date.available2019-12-18T07:54:11Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66915
dc.description.abstractDigitaalisen oppimisympäristön suunnittelu- ja tuotantoprosessit sisältävät useita eri vaiheita ja määritelmiä sekä teknologian että myös pedagogiikan näkökulmista. Oppimisympäristön käsite on monimuotoinen ja laaja, tekniset ympäristöt ja Web-pohjaiset yhteisöt kehittyvät jatkuvasti, oppimista voi tapahtua kaikkialla, käyttäjillä on erilaisia tarpeita ja henkilökohtaistamisen tarve kasvaa yhä enemmän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa kehitysehdotuksia vuorovaikutteisen digitaalisen oppimisympäristön käyttäjäkeskeiselle suunnittelulle. Tarkoituksena on myös selvittää, miten luodaan yhteinen ymmärrys kohde-oppilaitoksen digitaaliselle oppimisympäristölle nimeltään Verkkokampus, sekä miten käyttökokemuksellinen suunnittelu ja toteutus on ollut osana kehittämistyötä ja miten käy-tettävyystestauksia on toteutettu. Tutkimuksessa pohditaan myös, miten saadaan oppilaitoksen digitaalinen ympäristö luomaan käyttäjille arvoa niin, että sen käyttö on mahdollisimman luontevaa ja vaivatonta. Tutkimus toteutetaan kehittämistutkimuksena, jossa tarkoituksena on luoda kehittämistuotoksia, joita oppilaitokset voivat hyödyntää digitaalisen oppimisympäristön kehitystyössä.fi
dc.description.abstractThe design and production processes of a digital learning environment consist of several stages and definitions from both a technological and pedagogical perspective. The definition of a learning environment is also diverse and extensive. Technical environments and web-based communities are constantly evolving, and learning can occur anywhere. Furthermore, users have different needs, and the need for personalization is growing. The main objective of this thesis is to produce developmental suggestions for the user-centered design of an interactive digital learning environment. The research explores how to develop a shared understanding by users and educators of the target institution’s digital learning environment, eCampus. It also explores how the user experience has been designed and implemented and how usability testing has been conducted. The research also describes how to create a digital learning environment for users such that its use is as easygoing and hassle-free as possible. This research follows a design-based research methodology which aims to produce developmental outputs that can be utilized by educational institutions to develop digital learning environments.en
dc.format.extent149
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleKehittämistutkimus : käyttäjäkokemus digitaalisen oppimisympäristön suunnittelussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201912185388
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysokehittämistutkimus
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysokäyttäjäkeskeinen suunnittelu
dc.subject.ysooppimisalustat
dc.subject.ysokäyttäjäkokemus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot