Impact of social features on player retention in free-to-play mobile games
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Ilmaiseksi ladattavien ns. free-to-play -pelien ansaintamalli perustuu virtuaalisten hyödykkeiden myymiseen, mainoksiin, tai molempiin. Pelaajalta on siis mahdollista saada tuloja tämän koko käyttöelinkaaren ajalta. Pelaajien pitäminen saman pelin parissa viikkojen, kuukausien tai vuosien ajan on kuitenkin haastavaa. Sosiaalisten toiminnallisuuksien, jotka mahdollistavat pelaajien välisen vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin pelin sisällä, lisäämisen on väitetty edesauttavan pelaajien pysymistä pelin parissa. Tässä tutkimuksessa luodaan katsaus käytön jatkumiseen tietojärjestelmätutkimuksessa ja sosiaalisen kanssakäymisen suhdetta peleihin. Mobiilipelien sosiaalisten toiminnallisuuksien käytön ja käyttäjäpysyvyyden välistä suhdetta selvitetään logistisen regressioanalyysin keinoin. Tutkimuksessa hyödynnetään käyttäjäanalytiikkalokeja kahdesta kaupallisesta free-to-play -mobiilipelistä. Kahdesta tutkitusta pelistä toisessa sosiaalisten toiminnallisuuksien käyttö ensimmäisen viikon aikana edesauttoi selvästi käyttäjän pysymistä pelin parissa vielä kuukauden jälkeen ensimmäisestä pelisessiosta. Toisessa pelissä vastaavaa yhteyttä ei löytynyt. Molempien pelien osalta pelin parissa vietettyjen päivien määrä ensimmäisen viikon aikana edesauttoi pysymistä pelin parissa. Sosiaalisten toiminnallisuuksien lisääminen ei siis välttämättä johda pelikehittäjän kannalta toivottuihin tuloksiin, mutta ainakin joissain olosuhteissa sosiaaliset toiminnallisuudet edesauttavat käyttäjien pysymistä pelin parissa.
...
The so-called “free-to-play” revenue model relies on selling virtual goods, showing ads, or both, in digital games that are downloadable free of charge. In free-to-play games players can be monetised over their whole player lifetime. However, keeping the players playing the same game over weeks, months or even years is difficult. Social features that enable interaction and communication between players inside the game have been claimed to improve the retention of players. This study examines use continuance literature from the IT field as well as the relationship between social interaction and games. The relationship between social feature engagement and player retention is analysed by utilising logistic regression analysis. This study utilises actual player analytics data from two commercial free-to-play mobile games for the analysis. In one of the games, social feature engagement during the first seven days was found to have a positive impact on player retention even after 30 days from the first day of playing. In the other game, no such effect could be observed. In both games, the count of distinct days of playing the game was found to have a positive effect on player retention. While adding social features into a game does not necessarily improve its player retention, there seems to be a connection between social feature engagement and player retention at least under certain conditions.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29143]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Retention in free-to-play mobile games : a case study
Koski, Timo (2019)Ilmaisia mobiilipelejä tulee päivittäin valtavasti lisää suurimpiin markkina-paikkoihin. Kilpailu käyttäjistä on kovaa, sillä pelien on pidettävä kiinni käyttäjistään, jotka voivat helposti vaihtaa pelistä toiseen. Tämän ... -
Why Do Players Misuse Emotes in Hearthstone? : Negotiating the Use of Communicative Affordances in an Online Multiplayer Game
Arjoranta, Jonne; Siitonen, Marko (IT Universitetet i Koebenhavn, 2018)This paper examines player-to-player interaction in Hearthstone: Heroes of Warcraft (Blizzard Entertainment, 2004). The game designers have attempted to limit what they see as negative interaction by forcibly limiting ... -
The Integration of Social and Neural Synchrony : A Case for Ecologically-Valid Research Using MEG Neuroimaging
Levy, Jonathan; Lankinen, Kaisu; Hakonen, Maria; Feldman, Ruth (Oxford University Press, 2021)The recent decade has seen a shift from artificial and environmentally-deprived experiments in neuroscience to real-life studies on multiple brains in interaction, coordination and synchrony. In these new interpersonal ... -
Hallinnollinen vuorovaikutus sairaalatyöyhteisössä
Pennanen, Eveliina (University of Jyväskylä, 2018)As the healthcare sector is constantly growing and changing, it is more important than ever to consider how we can ensure that a sufficient number of employees are available in healthcare organizations now and in the ... -
Yksinäisten työikäisten vuorovaikutussuhteet
Hyttinen, Salli; Valkonen, Tarja (Prologos ry, 2018)Riittävät vuorovaikutussuhteet ovat tärkeä hyvinvoinnin resurssi. Vuorovaikutussuhteiden vähäisyys tai se, etteivät suhteet vastaa odotuksia, aiheuttaa ahdistusta ja muita negatiivisia tunteita. On luonnollista tuntea ...