Retention in free-to-play mobile games : a case study
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Ilmaisia mobiilipelejä tulee päivittäin valtavasti lisää suurimpiin markkina-paikkoihin. Kilpailu käyttäjistä on kovaa, sillä pelien on pidettävä kiinni käyttäjistään, jotka voivat helposti vaihtaa pelistä toiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on syventää ymmärrystä pelaajapysyvyydestä ja erityisesti siitä, millaisia keinoja pelinkehittäjillä on pelin sisäisillä mekaniikoilla saada pelaajat palaamaan peliin useana päivänä. Vastauksia käyttäjäpysyvyyden tärkeyteen ja ominaisuuksiin sekä ilmaisten mobiilipelien menestystekijöihin tutkittiin kirjallisuuskatsauksen, haastatteluiden, menestyneiden pelien analyysin ja tapaustutkimuksen keinoin. Haastateltavina oli julkaisijoita, joilla on paljon dataa peleistä ja pelaajista. Menestyneiden mobiilipelien analyysillä peleistä löydettiin mekaniikkoja, jotka sopivat eri pelaajatyypeille. Tapaustutkimuksen kohteena oli ilmainen mobiilipeli Zombiefall, joka julkaistiin tutkimuksen aikana kuusi kertaa. Jokaisella kerralla peliin oli tehty pieniä muutoksia. Julkaisuista saatu data osoitti muutosten nostaneen pelin käyttäjäpysyvyyttä, mutta ei paljoa. Tutkimusmateriaalista muodostettiin kahdeksan empiiristä päätelmää. Tutkimuksen tuloksena oli, että pelaajapysyvyys on tärkeää pelin menestykselle. Pelialalla ei ole yhtenäistä näkemystä siitä, milloin pelaajapysyvyys on riittävän hyvä julkaisuun. Pelissä edistyminen on tärkeää pelaajapysyvyydelle ja edistyminen voi tapahtua monella tapaa. Menestyneet ilmaiset mobiilipelit pakottavat pelaajan odottamaan, ennen kuin pelaaja voi jatkaa pelaamista tai saa palkintoja. Lisäksi menestyneet ilmaiset mobiilipelit ottavat kaikki pelaajatyypit huomioon. Mekaniikkoja pelaajapysyvyyden nostamiseksi on monia, ja mekaniikat voidaan jakaa kolmeen kategoriaan. Havaintojen perusteella pelaajapysyvyyden nostaminen on vaikeaa.
...
The number of free-to-play mobile games in the biggest marketplaces increases rapidly every day. The competition is fierce as games need to hold on tight to their users which can easily switch from one game to another. The purpose of this research is to deepen the understanding of retention in mobile games. This study specifically focuses on what means the game developers have to keep players returning to the game for multiple days. Answers to the properties of retention, its importance, and success factors of free-to-play mobile games were researched with a literature review, interviews, an analysis of successful mobile games, and with a case study. Publishers were interviewed as they have a lot of data at their use and the analysis of successful mobile games found mechanics that fit different player types. The case study focused on a free-to-play mobile game called Zombiefall which was released six times during this research. Every time it was improved slightly. The data from the releases shows that the changes made did raise the retention but not by much. From the material eight primary empirical conclusions (PEC) were formed. As a result for the study it was shown that retention is vital for the games success and that there is no industry wide retention threshold for releasing a game. It is important for games to have good progression mechanics, which there can be multiple of. Successful mobile free-to-play games make the player wait a while before the player can resume playing and gain rewards. The analysed games also have mechanics for all player types. There are many mechanics to raise retention and they can be categorized into three groups. Increasing retention was found to be hard.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Impact of social features on player retention in free-to-play mobile games
Kitola, Mikael (2019)Ilmaiseksi ladattavien ns. free-to-play -pelien ansaintamalli perustuu virtuaalisten hyödykkeiden myymiseen, mainoksiin, tai molempiin. Pelaajalta on siis mahdollista saada tuloja tämän koko käyttöelinkaaren ajalta. ... -
Game Mechanics in the Design of a Collaborative 3D Serious Game
Oksanen, Kimmo; Hämäläinen, Raija (SAGE Publications, 2014)Background. This article investigates the potential of utilizing game mechanics in designing 3-D serious games for Computer-Supported Collaborative Learning (CSCL) and attempt to produce new information about designing ... -
Luovien musiikkipelien parantaminen : musiikinluontipelin kehitysprosessi ja evaluointi
Kukkonen, Eerik (2018)Musiikkipeleistä rytmipelit ovat nousseet selkeästi suurempaan suosioon kuin luovat musiikkipelit, joissa pelaaja voi soittaa ja säveltää musiikkia. Tässä tutkimuksessa selvitettiin musiikinluontipelin (ML-peli) kehitysprosessia ... -
Systems & design thinking : from practice to theory in game design
Harja, Jonne (2020)Pelisuunnittelu on sekä tutkimuksellisesti, että ammatillisesti vielä suhteellisen nuori ala. Tämä näkyy jatkuvana muutoksena ja tyytymättömyytenä alalla työskentelevillä sekä aihetta tutkivilla. Erityinen pelisuunnittelussa ... -
Differences in Immaterial Details : Dimensional Conversion and Its Implications for Protecting Digital Designs Under EU Design Law
Antikainen, Mikko (Springer, 2021)The paper considers three main questions: the legal status of digital designs from the perspective of EU design law, whether the protection is tied to the reproduction of physical products, and whether the scope of protection ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.