dc.contributor.advisor | Koskimäki, Jouni | |
dc.contributor.author | Kortelainen, Eevi | |
dc.date.accessioned | 2019-12-09T09:25:15Z | |
dc.date.available | 2019-12-09T09:25:15Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66673 | |
dc.description.abstract | Ukulelesta on tullut viime aikoina trendisoitin ja se innostaa monia soittoon ja soittimia voi jopa lainata kirjastosta. Kitara puolestaan on yksi populaarimusiikin käytetyimmistä soittimista ja houkuttelee monia aloittamaan soittoharrastuksen. Missä vaiheessa peruskoulun ja lukion opettajat ottavat nämä soittimet osaksi opetusta vai ottavatko ollenkaan? Näitä asioista käsittelen tutkielmassani ja tarkastelen myös sitä hyödyntävätkö he soittimien keskinäisiä yhtäläisyyksiä. Minua kiinnostaa myös se, miten ja minkä ikäisenä opettajat kokevat lasten olevan valmiita aloittamaan kyseisten soittimien soittamisen. Tutkielmani on pääosin laadullinen, mutta aineiston analyysissä olen hyödyntänyt myös MMR-lähestymistapaa (mixed methods research). Tutkielmaani olen sisällyttänyt niin sisällönanalyysia kuin sisällön erittelyä eli kvantifiointia. Aineisto on kerätty internetissä tehtävän kyselyn avulla ja vastanneista suurin osa on musiikin- ja luokanopettajia, kyselyyn vastasi kaikkiaan 54 opettajaa. Olen teemoitellut saadut tulokset ja Pohdinta-luvussa vertailen saatuja tuloksia aiempiin tutkimuksiin ja tuon esille myös omia mielipiteitäni aiheeseen liittyen.
Aineistosta nousseitten teemojen perusteella opettajat ottavat ukulelen pääasiassa mukaan opetukseen jo alakoulun alimmilla luokilla ja kitaran keskivaiheilla alakoulua. Vastaajista 58 % on sitä mieltä, että ukulelen voi ottaa opetukseen jo ennen kouluikää. Suurimman kannatuksen kitaran kohdalla puolestaan sai 3.–4.-luokkalaisille opettaminen: kolmannes puoltaa opettamisen aloittamista tämän ikäisille. Molemmissa soittimissa sointujen opettaminen oli selvästi yleisin tapa aloittaa soiton opettaminen ja kitarassa seuraavaksi eniten painotettiin bassomaista soittoa, ukulelessa vapaiden kielien käyttöä. Soittimien keskinäisen hyödyntämisen suhteen mainintoja tuli etenkin soittimien samankaltaisista materiaaleista, myös sointudiagrammeissa ja tabulatuureissa on sama logiikka. Erityisen mielenkiintoista oli opettajien ajatukset muiden soittimien kuin kitaran ja ukulelen välisen yhdistämisen hyödyistä. Etenkin pianon ja ukulelen sekä kanteleen ja ukulelen yhdistäminen nostettiin kyselyssä esiin. | fi |
dc.format.extent | 89 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | koulusoitin | |
dc.subject.other | laadullinen tutkimus | |
dc.subject.other | kyselytutkimus | |
dc.title | Ukulelesta kitaraan ja takaisin : ukulele ja kitara koulun musiikinopetuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201912095145 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | ukulele | |
dc.subject.yso | kitara | |
dc.subject.yso | soittimet | |
dc.subject.yso | soittaminen | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | näppäilysoittimet | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |