Viidesluokkalaisten oppilaiden minäpystyvyys koulun musiikkitunneilla
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaiseksi viidesluokkalaiset oppilaat kokevat minäpystyvyytensä musiikkitunneilla. Tutkielmassa selvitetään minäpystyvyyden yhteyttä sukupuoleen, harrastuneisuuteen sekä oppilaan käymään kouluun. Lisäksi tutkielmassa kuvataan viidesluokkalaisten oppilaiden aktiivista musiikkiharrastusta ja sen yhteyttä sukupuoleen.
Tutkimuksen tulosten mukaan viidesluokkalaisten oppilaiden minäpystyvyys musiikkituntien eri osa-alueilla on keskinkertainen. Korkein minäpystyvyys oppilailla on yleisessä minäpystyvyydessä ja heikoimmaksi minäpystyvyys koetaan laulamisessa. Minäpystyvyys on tuloksien mukaan vahvasti sukupuolisidonnainen. Tytöt arvioivat minäpystyvyytensä musiikkitunneilla korkeammaksi kuin pojat kaikilla musiikin osa-alueilla.
Harrastuneisuudella on suuri yhteys oppilaiden kokemaan minäpystyvyyteen koulun musiikkitunneilla. Musiikkia harrastavat oppilaat kokevat minäpystyvyytensä paremmaksi kaikilla musiikin osa-alueilla verrattuna musiikkia harrastamattomiin oppilaisiin. Erityisen suuri ero minäpystyvyydessä näkyy teorian hallinnassa. Myös koulujen välillä löytyy tilastollisesti merkitseviä eroja minäpystyvyydessä.
Oppilaista melko suuri osa harrastaa aktiivisesti soittoa tai laulua. Yleisin harrastusmuoto on yksinsoittaminen. Yleisimmät soittimet oppilaiden keskuudessa ovat piano ja kitara. Soittimet ovat vahvasti sukupuolisidonnaisia. Tytöt soittavat useimmiten pianoa ja pojat kitaraa. Laulaminen on myös hyvin sukupuolisidonnaista ja sen harrastaminen on kaikilta osin yleisempää tyttöjen keskuudessa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ukulelesta kitaraan ja takaisin : ukulele ja kitara koulun musiikinopetuksessa
Kortelainen, Eevi (2019)Ukulelesta on tullut viime aikoina trendisoitin ja se innostaa monia soittoon ja soittimia voi jopa lainata kirjastosta. Kitara puolestaan on yksi populaarimusiikin käytetyimmistä soittimista ja houkuttelee monia aloittamaan ... -
Musiikkiperuskoulu perheiden ja soitonopettajien silmin
Tuomela, Helena (2004) -
Musiikkiharrastus ja motivaatio koulun musiikintunneilla
Kivikoski, Laura (2005) -
Musiikkia koulussa ja koulun jälkeen
Kosonen, Erja (Suomen musiikkikasvatusseura - FiSME ry, 2009) -
"Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä" : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja
Hasu, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)Music is a strong element of the empirical world of the young. Playing an instrument creates meanings, and it can help to feel and deal with emotions. Music itself is a source of immense joy and motivation for young ...