Show simple item record

dc.contributor.advisorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.contributor.advisorPakarinen, Eija
dc.contributor.authorWaljus, Johannes
dc.contributor.authorSorsamäki, Ella
dc.date.accessioned2019-12-05T10:43:28Z
dc.date.available2019-12-05T10:43:28Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66661
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadussa on eroja 6. ja 7. luokilla. Lisäksi tarkasteltiin opettajan työkokemuksen yhteyttä vuorovaikutuksen laatuun sekä missä määrin 6. luokan luokanopettajien ja 7. luokan matematiikan ja äidinkielen opettajien vuorovaikutuksen laatu eroaa toisistaan. Tutkimus tehtiin osana laajempaa Alkuportaat-tutkimushanketta ja siihen osallistui yhteensä 140 opettajaa: 46 kuudennen luokan luokanopettajaa ja 94 seitsemännen luokan aineenopettajaa. Aineisto koostui videoiduista oppitunneista sekä kyselylomakkeella kerätyistä opettajien taustatiedoista. Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laatua arvioitiin CLASS-S -havainnointimenetelmän avulla asteikolla 1-7, jossa arvot 1-2 indikoivat heikkoa vuorovaikutuksen laatua, 3-5 keskimääräistä laatua ja 6-7 korkeaa laatua. Aineisto analysoitiin korrelatiivisen tarkastelun lisäksi monimuuttujaisella varianssianalyysillä. Tulokset osoittivat, että 6. ja 7. luokan opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laatu erosi toisistaan. 7. luokan opettajilla vuorovaikutuksen laatu oli korkeampaa ohjauksellisen tuen osa-alueilla kuin 6. luokan luokanopettajilla. Työkokemus oli myönteisesti yhteydessä korkealaatuisempaan käyttäytymisen säätelyyn sekä tuotteliaisuuteen. Yläkoulun matematiikan opettajilla havaittiin korkealaatuisempaa ohjauksellista tukea kuin yläkoulun äidinkielen ja alakoulun opettajilla. Sen sijaan 7. luokan äidinkielen ja 6. luokan opettajilla oli korkealaatuisempaa oppilaiden näkökulmien huomioimista kuin 7. luokan matematiikan opettajilla. Tämä tutkimus on ensimmäinen, jossa tarkastellaan opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun eroja luokanopettajien ja aineenopettajien keskuudessa. Tulokset antavat viitteitä siitä, että yläkoulun aineenopettajilla ohjauksellisen tuen laatu on korkeampaa kuin alakoulun luokanopettajilla.fi
dc.format.extent49
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othervuorovaikutuksen avulla oppimisen malli
dc.titleOpettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun erot 6. ja 7. luokilla
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201912055133
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoaineenopettajat
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoopettaja-oppilassuhde
dc.subject.ysoopetus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright