University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun erot 6. ja 7. luokilla

Thumbnail
View/Open
523.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Waljus, Johannes |
Sorsamäki, Ella
Date
2019
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadussa on eroja 6. ja 7. luokilla. Lisäksi tarkasteltiin opettajan työkokemuksen yhteyttä vuorovaikutuksen laatuun sekä missä määrin 6. luokan luokanopettajien ja 7. luokan matematiikan ja äidinkielen opettajien vuorovaikutuksen laatu eroaa toisistaan. Tutkimus tehtiin osana laajempaa Alkuportaat-tutkimushanketta ja siihen osallistui yhteensä 140 opettajaa: 46 kuudennen luokan luokanopettajaa ja 94 seitsemännen luokan aineenopettajaa. Aineisto koostui videoiduista oppitunneista sekä kyselylomakkeella kerätyistä opettajien taustatiedoista. Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laatua arvioitiin CLASS-S -havainnointimenetelmän avulla asteikolla 1-7, jossa arvot 1-2 indikoivat heikkoa vuorovaikutuksen laatua, 3-5 keskimääräistä laatua ja 6-7 korkeaa laatua. Aineisto analysoitiin korrelatiivisen tarkastelun lisäksi monimuuttujaisella varianssianalyysillä. Tulokset osoittivat, että 6. ja 7. luokan opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laatu erosi toisistaan. 7. luokan opettajilla vuorovaikutuksen laatu oli korkeampaa ohjauksellisen tuen osa-alueilla kuin 6. luokan luokanopettajilla. Työkokemus oli myönteisesti yhteydessä korkealaatuisempaan käyttäytymisen säätelyyn sekä tuotteliaisuuteen. Yläkoulun matematiikan opettajilla havaittiin korkealaatuisempaa ohjauksellista tukea kuin yläkoulun äidinkielen ja alakoulun opettajilla. Sen sijaan 7. luokan äidinkielen ja 6. luokan opettajilla oli korkealaatuisempaa oppilaiden näkökulmien huomioimista kuin 7. luokan matematiikan opettajilla. Tämä tutkimus on ensimmäinen, jossa tarkastellaan opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun eroja luokanopettajien ja aineenopettajien keskuudessa. Tulokset antavat viitteitä siitä, että yläkoulun aineenopettajilla ohjauksellisen tuen laatu on korkeampaa kuin alakoulun luokanopettajilla. ...
Keywords
vuorovaikutuksen avulla oppimisen malli opettajat aineenopettajat vuorovaikutus opettaja-oppilassuhde opetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912055133

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24532]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Vuorovaikutustaidot musiikinopetuksen voimavarana : opettajien kokemuksia vuorovaikutuksen merkityksestä musiikintunnilla 

    Vuori, Matleena (2018)
    Vuorovaikutus näkyy arkipäiväisessä elämässä jatkuvasti, mutta on myös tärkeä osa opetusta, oppimista ja opettajan ammattitaitoa. Luokkahuoneessa tapahtuvaa vuorovaikutusta on tutkittu paljon, mutta musiikin aineenopetukseen ...
  • Opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen suhde oppilaan kouluhyvinvointiin 

    Bartusch, Alexandra (2019)
    Suomalaiset oppilaat menestyvät kansainvälisesti hyvin koulussa. Siitä huolimatta useat tutkimukset osoittavat, että oppilaat viihtyvät huonosti koulussa. Oppilaiden hyvinvointia koulussa on tutkittu vähän sosiaalisten ...
  • Teachers' emotions related to students : a critical review 

    Korppi, Aino (2014)
    Opettajien tunteita on tutkittu yhä enemmän muutaman kuluneen vuosikymmenen aikana. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on esitellä ja arvioida viimeaikaisia tutkimuksia, jotka koskevat opettajien oppilaisiin liittyviä ...
  • Opetusvuorovaikutuksen laatu ja määrä 7. luokan matematiikan ja äidinkielen oppitunneilla 

    Lindgren, Krista (2019)
    Oppilaiden oppimisprosesseja tulisi ohjata kouluissa mahdollisimman tehokkaasti, joten tästä syystä opetusvuorovaikutuksen tutkiminen on tärkeää. Opetusvuorovaikutuksen tutkimista varten kehitettiin opettajan ja oppilaan välistä ...
  • Miten opettaja rakentaa pedagogisen auktoriteetin? Otteita opettajan arjesta 

    Harjunen, Elina (2002)
    Laadullisen tutkimuksen päätavoitteena oli pureutua siihen, miten opettaja ymmärtää ja rakentaa pedagogisen auktoriteettinsa koulun arjessa. Koska auktoriteettisuhde ei todennu ajatuksissa, puheessa ja kuvitelmissa, tutkin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre