Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLeivo, Marjaana
dc.contributor.authorVäkeväinen, Katariina
dc.date.accessioned2019-12-04T07:38:44Z
dc.date.available2019-12-04T07:38:44Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66629
dc.description.abstractTutkielman aiheena oli opettajien työhyvinvointi. Tarkoituksena oli pyrkiä kuvaamaan, ymmärtämään ja tulkitsemaan luokanopettajien ja aineenopettajien kokemuksia työhyvinvointia edistävistä ja heikentävistä tekijöistä. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tieteenfilosofisena lähtökohtana oli fenomenologis- hermeneuttinen tutkimus. Tutkimusaineisto koostui neljän luokanopettajan ja neljän aineenopettajan haastatteluista. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineiston analyysi tapahtui Perttulan (1995) kuvaaman viisivaiheisen mallin mukaan, joka pohjautuu Giorgin fenomenologisen psykologian analyysimenetelmään. Tutkielman tulosten mukaan opettajat kokivat kiireen ja työmääränsä lisääntyneen. Oppilasaineksen heterogeenistyminen ja inkluusio olivat laajentaneet opettajan tehtävää enemmän kasvatukselliseen suuntaan aiheuttaen uupumusta ja riittämättömyyden tunnetta. Yhteistyö kodin ja moniammatillisten työryhmien kanssa oli lisännyt työtä ja pidentänyt työpäivää. Hyvä työyhteisö oli edistänyt työhyvinvointia ja oli vaikuttanut työn mielekkyyden kokemiseen. Samoin haastavissa oppilastilanteissa ja sisäilmaongelmien keskellä työyhteisön tuki koettiin merkittäväksi. Johtaminen ja esimiestyö tulivat esiin edistävinä ja heikentävinä tekijöinä. Erityisesti tiedonkulkuun ja nopeisiin muutoksiin opettajat toivoivat johdon taholta parempaa reagointia, joka antaisi aikaa toiminnan järjestelyyn ilman asioiden ja kiireen kasautumista.fi
dc.format.extent79
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertyössä jaksaminen
dc.subject.othertyön mielekkyys
dc.titleLastuna laineilla vai oman työnsä kapteenina : näkökulmia opettajien työhyvinvointiin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201912045118
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysojaksaminen
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoaineenopettajat
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot