Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMarttunen, Miika
dc.contributor.authorKangasluoma, Riitta
dc.date.accessioned2019-12-03T09:58:47Z
dc.date.available2019-12-03T09:58:47Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66612
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää erään suomalaisen kunnan ensimmäisen luokan oppilaiden vapaa-aikaa; harrastustottumuksia ja mediankäyttöä. Tutkimusongelmina oli selvittää, mistä ensimmäisen luokan oppilaiden vapaa-aika muodostuu, millainen asema medialla on ensimmäisen luokan oppilaiden vapaa-ajalla, miten vanhempien vastuu ilmenee mediakasvatuksessa sekä onko harrastamisen ja mediankäytön välillä yhteyttä toisiinsa. Tutkimuksen lähestymistapa oli kvantitatiivinen kokonaistutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Kyselylomake jaettiin 214 ensimmäisen luokan oppilaan kotiin, lomakkeen täytti lapsen huoltajat. Kyselylomakkeita palautui 124, joista 120 hyväksyttiin mukaan tutkimukseen. Vastausprosentiksi saatiin 56,1 %. Tutkimuksen tuloksia analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin muun muassa keskiarvojen vertailulla ja korrelaatiokertoimien avulla. Lisäksi tehtiin kvantitatiivisia testejä, kuten keskiarvojen T -testejä ja varianssianalyysejä. Tutkimuksessa ei havaittu yhteyttä harrastamisen ja mediankäytön välillä. Harrastusaktiivisuus jäi alle suositusrajojen ja mediankäyttö puolestaan ylitti päivittäiset ruutuaikasuositukset. Asuinkylällä, perherakenteella, perheen lapsimäärällä ja vanhempien koulutusasteella havaittiin olevan yhteyttä lasten harrastamiseen. Lasten mediankäyttöön havaittiin olevan yhteyttä perherakenteella, perheen lapsimäärällä ja asuinkylällä. Tutkimuksen perusteella voitiin tehdä johtopäätös, että media on vahvasti läsnä jo ensimmäisen luokan oppilaiden arjessa, mutta mediankäytöllä ei ole heikentävää eikä lisäävää yhteyttä harrastamisen määrään tai harrastusaktiivisuuteen.fi
dc.format.extent135
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherharrastaminen
dc.subject.otherruutuaika
dc.titleMedia osana ensimmäisen luokan oppilaiden vapaa-aikaa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201912035101
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysovapaa-aika
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysomediankäyttö
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysokouluikäiset
dc.subject.ysouusmedia
dc.subject.ysolapset (perheenjäsenet)
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot