Henkilöstön IT-osaamisen merkitys organisaation IT-strategian jalkauttamisen näkökulmasta
Tietojärjestelmien käyttöä edellytetään tänä päivänä lähes kaikissa ammattiryhmissä. Tästä syystä henkilöstön IT-osaamisen merkitys on kasvanut organisaation liiketoimintaprosessien toimivuuden ja näiden tavoitteiden näkökulmasta. Jotta organisaatio onnistuu IT-strategian tavoitteissa, täytyy hyödynnettyjen järjestelmien käytön sujua henkilöstöltä. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi on välttämätöntä tunnistaa organisaation vaatimukset IT-osaamiselle, jota tarvitaan järjestelmien käytössä. Tämän lisäksi on selvitettävä henkilöstön osaamisen nykytila, jotta koulutukset voidaan suunnitella vastaamaan tarvetta. Osaamisen nykytilan tunnistaminen on tärkeää, koska IT-osaamisen puutteet eivät näy aina suoraan. Työntekijä voi suoriutua työstään, mutta puutteellisen osaamisen vuoksi järjestelmän käyttö voi olla tehotonta tai vääränlaista. Tällöin virheiden mahdollisuus prosesseissa kasvaa.
Tämän tutkielman tavoitteena oli ymmärtää IT-osaamisen merkitys IT-strategian jalkauttamisessa ja siinä onnistumisessa. Tutkielman kirjallisuuskatsaus tarkasteli IT-strategian määritelmää ja IT-osaamisen osuutta strategian suunnittelussa ja käytännön toteuttamisessa. Empiirisessä osuudessa kartoitettiin toimeksiantajana toimivan Hämeenlinnan kaupungin IT-osaamisen vaatimuksia ja osaamisen tasoa, jotta henkilöstön IT-osaaminen voidaan myöhemmin kartoittaa tarkemmin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena hyödyntäen puolistrukturoitua haastattelumetodia
Tutkielmassa havaittiin, että IT-osaamisella on huomattava vaikutus päivittäisten työtehtävien suorittamiseen toimenkuvasta riippumatta. Tapaustutkimuksen tuloksena tunnistettiin yli 100 erilaista osaamisvaatimusta Hämeenlinnan kaupungin käyttämistä järjestelmistä. Tutkielmassa tunnistettiin myös IT-osaamiseen vaikuttavia tekijöitä, joiden avulla pystytään paremmin ymmärtämään juurisyitä osaamisen tasoon yksilön näkökulmasta. Tutkimuksessa havaittiin selkeästi koko henkilöstön IT-osaamisen merkitys organisaation IT-strategian jalkauttamisessa ja sen onnistumisessa. Yhä digitalisoituvammassa maailmassa koko henkilöstön IT-osaamiseen tulisi panostaa, jotta käytetyistä järjestelmistä tavoiteltu hyöty saadaan maksimoitua.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Organisaation IT-strategian suunnittelu : tapaustutkimus Rikosseuraamuslaitos
Riihijärvi, Veronica (2019)Tässä työssä tutkittiin, miten IT-strategiaprosessia voidaan tukea sitä varten luoduilla suunnittelumenetelmillä. IT-strategian avulla organisaatio saa määritettyä, miten tietotekniikka tukee liiketoimintaa tai luo kilpailua ... -
Osaamisen kehittäminen HR-asiantuntijoiden silmin : työntekijöiden ammatillisen identiteetin vahvistaminen itsensä johtamisella
Saarinen, Sanna; Lehtimäki, Sara (2024)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää HR-asiantuntijoiden roolia työntekijöiden osaamisen kehittämisessä liittyen itsensä johtamiseen, jota hyödyntämällä ammatillinen identiteetti voi vahvistua. Tarkoituksena oli syventää ... -
Muutokseen varautuminen henkilöstön kehittämisen ja rekrytoinnin avulla
Sandkvist, Jenni; Eklund, Lotta (2018)Digitalisaatio tulee muokkamaan pysyvästi työelämäämme. Henkilöstöjohtamisella voidaan varautua muutoksesta selviytymiseen. Henkilöstöjohtamisella turvataan organisaatiossa henkilöstön osaaminen, motivaatio sekä työhyvinvointi. ... -
Henkilöstön näkemyksiä organisaation tuesta kehittymiselle yhtiössä X
Vasara, Eveliina (2021)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin organisaation tukea kehittymiselle henkilöstön näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä henkilöstöllä on organisaation tuesta osaamisen kehittämiselle ja urakehitykselle. ... -
Sosiaalityön lähijohtajan osaamistarpeet : henkilöstön suoriutumisen johtaminen
Rajasaari, Kristiina (2024)Tiivistelmä Tutkielmassa tarkastellaan sosiaalityön lähijohtajan osaamistarpeita ja osaamisen tarpeita henkilöstön suoriutumisen johtamisessa muuttuvassa toimintaympäristössä. Lähijohtaminen tapahtuu yhä enemmän hajautetuissa ...