Pelialan yritystiimin vuorovaikutuksen kehittäminen
Tämä maisterintutkielma on työnäytegradu, jossa raportoidaan maaliskuussa 2019 järjestetyn kaksipäiväisen tiimikoulutuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi. Koulutuksen nimi oli Tiimipeli – tiimikulttuurin vuorovaikutuskoulutus. Koulutettava taho oli videopelialalla toimiva alle kymmenen hengen yritys. Koulutustarpeen määrittämistä varten toteutettiin seitsemän henkilöhaastattelua ja viisi kokoustilanteen videointia. Koulutustarpeiden perusteella asetettiin koulutuksen neljä tavoitetta: koulutus tarjoaa tilaisuuden ja ohjausta keskusteluun tiimi viestinnän kehittämisestä, tiimin jäsenet motivoituvat tarkastelemaan ja kehittämään vuorovaikutustaan, koulutuksessa ideoidaan tiimin viestintää kehittävistä parannuksista ja sovitaan niistä sekä tiimin jäsenten ymmärrys syvenee tiimin vuorovaikutusilmiöistä. Koulutuksen pääteema oli tiimikulttuuri, ja koulutuksessa käsiteltyjä keskeisiä sisältöjä olivat kokouskäytänteet, tiedonkulku, palaute, perehdyttäminen ja työyhteisöön identifioituminen. Koulutuksella pyrittiin saamaan aikaan yrityksen viestintää parantavia muutoksia ja kasvattamaan koulutettavien tietämystä tiimin viestintäilmiöistä. Koulutuksessa käytettiin erilaisia koulutusmenetelmiä tämän tavoitteen saavuttamiseksi ja koulutuksen rytmittämiseksi. Koulutusmenetelminä käytettiin kouluttajan tietoiskuja, kouluttajan esittämiä havaintoja, kouluttajan ohjaamaa keskustelua ja erilaisia ideointi-, keskustelu-, ja päätöksentekoharjoitteita. Koulutettavilta pyydettiin koulutustilanteessa suullinen palaute koulutuksesta ja koulutuksen jälkeen kirjallinen palaute sähköisellä lomakkeella. Noin kuukausi koulutuksen jälkeen koulutettavilta tiedusteltiin yrityksessä tapahtuneista muutoksista. Koulutettavilta saadun palautteen perusteella koulutus saavutti tavoitteensa. Koulutettavan tahon kokous- ja palautekäytänteitä on koulutuksen jälkeen muutettu niin, että kokoukset koetaan tehokkaammiksi ja palautteen hakeminen ja antaminen on osaavampaa. Koulutettavat myös ilmaisivat tyytyväisyytensä koulutusjärjestelyihin ja kertoivat koulutuksen jälkeen ymmärtävänsä paremmin viestinnän tärkeyden tiimin työskentelylle.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vuorovaikutusosaaminen virtuaalitiimissä : valmennus virtuaalisessa oppimisympäristössä
Kantola, Matleena (2022)Tässä maisterintutkielmassa suunniteltiin, pilotoitiin ja arvioitiin vuorovaikutusvalmennus, jossa virtuaalitiimeissä työskentelevät voivat kehittää vuorovaikutusosaamistaan. Maisterintutkielma koostuu teoreettisista ... -
Työyhteisön jäsenten vuorovaikutusosaamisen ja työyhteisön vuorovaikutuksen haasteiden tunnistaminen : työkalu vuorovaikutuskoulutustarpeen selvittämiseen
Fågel, Anna; Tarvainen, Oona (2023)Tämän työnäytetyyppisen maisterintutkielman tavoitteena oli rakentaa työyhteisön vuorovaikutuskoulutustarvetta selvittävä työkalu, joka valikoitui kyselyksi. Vuorovaikutuskoulutustarve määriteltiin tässä työssä työyhteisön ... -
Parisuhteen vuorovaikutuksen kehittäminen : vuorovaikutuskoulutuksen lähtökohdat, suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Ahonen, Karoliina (2019)Tässä maisterintutkielmassa suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin parisuhteen vuorovaikutuksen kehittämiseen tähtäävä koulutussarja. Koulutussarjan tavoitteena oli kehittää osallistujien vuorovaikutusosaamista ... -
Pastoreiden viestintäkoulutus ja viestintäkoulutustarpeet
Petäjämäki, Heidi (2012)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan Suomen helluntaiherätyksen pastoreiden viestintäkoulutusta ja viestintäkoulutustarpeita. Tavoitteena on selvittää pastoreiden viestintäkoulutustaustaa, oman ammattiosaamisen kehittämiseen ... -
Vuorovaikutus, viestintäteknologia ja identifioituminen hajautetuissa tiimeissä
Sivunen, Anu (Jyväskylän yliopisto, 2007)Työnteko eri toimipisteisiin tai maihin hajautuneissa tiimeissä on arkipäivää monissa organisaatioissa. Tällaisissa työryhmissä jäsenten viestinnällä on keskeinen merkitys tiimi-identiteetin rakentamisessa, toteaa Anu ...