University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Pastoreiden viestintäkoulutus ja viestintäkoulutustarpeet

Thumbnail
View/Open
919.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Petäjämäki, Heidi
Date
2012
Discipline
PuheviestintäSpeech Communication

 
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan Suomen helluntaiherätyksen pastoreiden viestintäkoulutusta ja viestintäkoulutustarpeita. Tavoitteena on selvittää pastoreiden viestintäkoulutustaustaa, oman ammattiosaamisen kehittämiseen ja viestinnän lisäkoulutukseen suhtautumista sekä heidän viestintäkoulutustarpeitaan. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena verkkokyselynä. Kysely lähetettiin sähköpostitse 217 kotimaan työssä toimivalle pastorille. Kyselyyn heistä vastasi 31,3 % (N = 68). Vastanneet pastorit edustivat perusjoukkoaan laaja-alaisesti. Kyselylomakkeet analysoitiin tilastollisin menetelmin. Tutkimuksen mukaan enemmistö Suomen helluntaiseurakuntien pastoreista on saanut aiemmissa opinnoissaan viestintään liittyvää koulutusta vain vähän. Myös viestinnän lisäkoulutus on ollut vähäistä. Saadun koulutuksen pääpaino on ollut esiintymisessä. Tätä seuraavat järjestyksessä johtamisviestintä, interpersonaalinen viestintä, ryhmäviestintä ja yleinen viestintä. Formaalin koulutuksen puuttuessa pastorit mainitsevat työn ja elämän opettaneen työelämässä viestimisestä. Pastorit suhtautuvat oman ammattiosaamisensa kehittämiseen erittäin positiivisesti. Enemmistö heistä haluaisi osallistua viestinnän lisäkoulutukseen ja kokee sen tarpeelliseksi. Pastoreiden lisäkouluttautumista motivoi eniten oman ammattitaidon ja itsen kehittäminen sekä seurakunnan yleinen menestyminen. Mieluisimmaksi lisäkoulutusmuodoksi pastorit kokevat monimuoto-opintoina suoritettavat lyhytkestoiset kurssit. Suurimmaksi viestinnän lisäkoulutustarpeekseen pastorit nostavat johtamisviestinnän osa-alueen. Johtamisviestintää seuraavat järjestyksessä ryhmäviestintä, yleinen viestintä, interpersonaalinen viestintä ja esiintyminen. Kaikki viestinnän osa-alueet korreloivat myönteisesti keskenään, mikä kertoo yleisestä erittäin vahvasta viestinnän koulutusmyönteisyydestä. Pastorin työ on vuorovaikutusammatti, jossa toimitaan ihmisten parissa. Viestinnällä on työn onnistumisen kannalta suuri merkitys, eikä sitä voida sivuuttaa. Tutkimuksen pitemmän aikavälin tavoitteena on, että sen tuloksia voidaan hyödyntää monipuolisesti pastorin työn tekemiseen ja kehittämiseen. ...
Keywords
ammattiosaaminen elinikäinen oppiminen koulutustarve viestintäkoulutus viestintäosaaminen puheviestintä viestintä koulutus papit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201303081305

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25573]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Vuorovaikutusosaaminen ja sen kehittyminen tutkijoiden työssä 

    Laajalahti, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2014)
  • Asioimistulkkien viestintähaasteet 

    Pyökkimies, Irma-Liisa (2011)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää monikulttuurisessa työympäristössä toimivien asioimistulkkien käsityksiä ja kokemuksia heidän tulkkaustilanteissa kohtaamistaan viestintähaasteista. Asioimistulkkaus on ...
  • Insinöörien ryhmäosaaminen : ryhmäosaamisen koulutus ja koulutustarpeet 

    Aakko, Emilia (2016)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaista ryhmäosaamisen opetusta ammattikorkeakouluissa tekniikan alalla järjestetään ja millaisia ryhmäosaamiseen liittyviä koulutustarpeita insinööreillä on. Tutkimuksessa ...
  • Pelialan yritystiimin vuorovaikutuksen kehittäminen 

    Manneri, Aarne (2019)
    Tämä maisterintutkielma on työnäytegradu, jossa raportoidaan maaliskuussa 2019 järjestetyn kaksipäiväisen tiimikoulutuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi. Koulutuksen nimi oli Tiimipeli – tiimikulttuurin vuorovaikutuskoulutus. ...
  • Jatkuva oppiminen korkeakouluissa : linjaukset koulutuksen tarjoajan näkökulmasta 

    Heino, Tarja (2021)
    Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita jatkuvan oppimisen osalta on Suomessa vuosina 2017–2021 linjattu korkeakoulukontekstissa ja mitä vaatimuksia tehdyt linjaukset asettavat korkeakoulujen jatkuvan oppimisen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre