dc.contributor.advisor | Valo, Maarit | |
dc.contributor.author | Manneri, Aarne | |
dc.date.accessioned | 2019-11-29T06:43:00Z | |
dc.date.available | 2019-11-29T06:43:00Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66562 | |
dc.description.abstract | Tämä maisterintutkielma on työnäytegradu, jossa raportoidaan maaliskuussa 2019 järjestetyn kaksipäiväisen tiimikoulutuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi. Koulutuksen nimi oli Tiimipeli – tiimikulttuurin vuorovaikutuskoulutus. Koulutettava taho oli videopelialalla toimiva alle kymmenen hengen yritys. Koulutustarpeen määrittämistä varten toteutettiin seitsemän henkilöhaastattelua ja viisi kokoustilanteen videointia. Koulutustarpeiden perusteella asetettiin koulutuksen neljä tavoitetta: koulutus tarjoaa tilaisuuden ja ohjausta keskusteluun tiimi viestinnän kehittämisestä, tiimin jäsenet motivoituvat tarkastelemaan ja kehittämään vuorovaikutustaan, koulutuksessa ideoidaan tiimin viestintää kehittävistä parannuksista ja sovitaan niistä sekä tiimin jäsenten ymmärrys syvenee tiimin vuorovaikutusilmiöistä. Koulutuksen pääteema oli tiimikulttuuri, ja koulutuksessa käsiteltyjä keskeisiä sisältöjä olivat kokouskäytänteet, tiedonkulku, palaute, perehdyttäminen ja työyhteisöön identifioituminen. Koulutuksella pyrittiin saamaan aikaan yrityksen viestintää parantavia muutoksia ja kasvattamaan koulutettavien tietämystä tiimin viestintäilmiöistä. Koulutuksessa käytettiin erilaisia koulutusmenetelmiä tämän tavoitteen saavuttamiseksi ja koulutuksen rytmittämiseksi. Koulutusmenetelminä käytettiin kouluttajan tietoiskuja, kouluttajan esittämiä havaintoja, kouluttajan ohjaamaa keskustelua ja erilaisia ideointi-, keskustelu-, ja päätöksentekoharjoitteita. Koulutettavilta pyydettiin koulutustilanteessa suullinen palaute koulutuksesta ja koulutuksen jälkeen kirjallinen palaute sähköisellä lomakkeella. Noin kuukausi koulutuksen jälkeen koulutettavilta tiedusteltiin yrityksessä tapahtuneista muutoksista. Koulutettavilta saadun palautteen perusteella koulutus saavutti tavoitteensa. Koulutettavan tahon kokous- ja palautekäytänteitä on koulutuksen jälkeen muutettu niin, että kokoukset koetaan tehokkaammiksi ja palautteen hakeminen ja antaminen on osaavampaa. Koulutettavat myös ilmaisivat tyytyväisyytensä koulutusjärjestelyihin ja kertoivat koulutuksen jälkeen ymmärtävänsä paremmin viestinnän tärkeyden tiimin työskentelylle. | fi |
dc.format.extent | 80 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | viestintäkoulutus | |
dc.subject.other | vuorovaikutusosaaminen | |
dc.title | Pelialan yritystiimin vuorovaikutuksen kehittäminen | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201911295048 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Viestintä | fi |
dc.contributor.oppiaine | Communication | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3135 | |
dc.subject.yso | viestintä | |
dc.subject.yso | valmennus | |
dc.subject.yso | tiimit | |
dc.subject.yso | peliala | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.subject.yso | tiimityö | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | koulutustarve | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |