Show simple item record

dc.contributor.advisorHahn, Judit
dc.contributor.authorLaine, Veera
dc.date.accessioned2019-11-26T06:17:38Z
dc.date.available2019-11-26T06:17:38Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66513
dc.description.abstractJokaisella yksilöllä on oma tapansa reagoida vastoinkäymisiin elämänsä aikana. Osa meistä kokee vastoinkäymiset heikentävinä, kun toiset saavat niistä lisää motivaatiota jatkaa. Carol Dweck Stanfordin yliopistosta on kollegoidensa avulla kehittänyt attribuutioteoriaan kuuluvan kasvun ajattelutavan (Mindset), joka osaltaan selittää tätä ilmiötä. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaisilla kysymyksillä ohjaaja voi havainnoida ja tunnistaa ohjattavan opiskelijansa kasvun ajattelutapaa, sekä pohtia mitä mahdollisuuksia ohjaajalla on vaikuttaa ohjattaviensa ajattelutapaan päivittäisen kanssakäymisen aikana. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdesta kyselystä: määrällisestä Likert-kyselystä, jossa osallistujat vastasivat paperi-lomakkeella, kuinka vahvasti he ovat yksimielisiä yhdentoista väittämän kanssa, sekä laadullisesta seitsemän kysymyksen avoimesta kyselystä, jossa osallistujat saivat mahdollisuuden vastata tutkijan esittämiin kysymyksiin verkossa Webropol-alustalla. Aineiston analysointi koostuu sekä määrällisestä että laadullisesta analyysistä. Määrällisessä analyysissä käytettiin Hansonin (2015) kuvailemaa Likert-kyselyä ja laadullisessa analyysissä käytettiin sisältö- ja teema-analyysiä. Tutkimus osoitti, että avoimilla kysymyksillä kyettiin tunnistamaan kasvun ajattelutapaan liittyviä ilmiöitä, jotka kykenevät myöhemmin tuomaan ohjaajalle ratkaisevaa informaatiota hänen ohjaamansa ryhmän kasvun ajattelutavasta. Tutkimuksen metodit eivät kuitenkaan tuottaneet luotettavaa ratkaisua ajattelutapojen identifioimiseen yksilötasolla. Tutkimus nosti kuitenkin esille tärkeitä huomioita koskien kasvun ajattelutavan mahdollista muuttamista jokapäiväisessä opiskeluympäristössä.fi
dc.format.extent111
dc.language.isoen
dc.subject.otherself-efficacy
dc.subject.otherMindsets
dc.subject.otherGrowth Mindset
dc.subject.otherFixed Mindset
dc.subject.otherpersistence
dc.titleThe discovery of mindsets : how to observe and identify Mindsets in university students of English language
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201911265001
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokehitys
dc.subject.ysopalaute
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysoattribuutioteoria
dc.subject.ysodevelopment (passive)
dc.subject.ysofeedback
dc.subject.ysomotivation (mental objects)
dc.subject.ysoattribution theory


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record