“Se resurssin tuominen sinne on ehkä se kaiken a ja o.” : opettajien käsityksiä inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamisesta ja sen vaatimasta ammattitaidosta
Koulutuksellisen inkluusion pyrkimyksenä on luoda kaikille oppilaille yhdenvertaiset mahdollisuudet opiskella ja oppia. Tässä tutkimuksessa koulutuksellista inkluusiota tarkasteltiin käytännön toteutuksen näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää peruskoulussa liikuntaa opettavien opettajien käsityksiä inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamisesta sekä oman ammattitaidon riittävyydestä ja monialaisen yhteistyön hyödyntämisestä sen toteutuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa lähestymistapana oli fenomenografia. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelua käyttäen ja analysoitiin fenomenografisella tutkimusotteella.
Opettajien käsityksissä ensisijaisena lähtökohtana inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamiselle ilmeni inkluusio –ideologian mukaiset tavoitteet. Toiseksi toteuttamiseen vaikuttavina tekijöinä nähtiin taloudelliset resurssit. Ammattitaidon koettiin vastaavan inklusiivisen liikunnanopetuksen vaatimuksia ja inklusiivista opetusta pidettiin osana perustyötä; joskin tutkimuksessa ilmeni myös lisäkoulutustarve. Monialainen yhteistyö oli vähäistä, mutta merkityksellisenä näyttäytyi sen toteuttaminen koulunkäynnin ohjaajien kanssa.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että koulun yhteiset toimintatavat ja riittävät resurssit nähtiin oleellisina tekijöinä inklusiivisen liikunnanopetuksen tarkoituksenmukaisessa toteutumisessa. Liikuntaa opettavat opettajat pitivät tarpeellisena myös ammatillisten valmiuksiensa kehittämistä lisäkoulutusten tai työyhteisön sisäisen informoinnin kautta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajien käsityksiä koulun inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämisestä
Pitkänen, Katri (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien käsityksiä koulun inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Käsitteenä inkluusio on hyvin moniulotteinen, mikä luo myös ... -
Opettajien käsityksiä oppilaiden itsetunnon tukemisesta liikunnanopetuksessa
Ala-Mattinen, Emma (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä oppilaiden itsetunnon tukemisesta liikunnanopetuksessa. Ensimmäiseksi pyrittiin selvittämään, kuinka hyvin opettajat kokevat tunnistavansa oppilaiden ... -
Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetelmät niiden kohtaamiseen : miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa
Paajanen, Santeri (2016)Paajanen, S. 2016. Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetel- mät niiden kohtaamiseen: Miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa. Pro ... -
Inklusiivisen kasvatuksen teemojen käsittely opettajankouluttajien opetuksessa
Pulkkinen, Jonna; Pirttimaa, Raija; Viitala, Riitta (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2024)The implementation of inclusive education requires versatile skills from teachers, which also must be taken into account in teacher education. This study examines the extent to which teacher educators (N=142) address ... -
Ekspertti ja noviisi liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta yläkoulussa
Taunila, Katriina; Voutila, Essi (2015)Taunila, Katriina & Voutila, Essi. 2015. Ekspertti ja noviisi liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta yläkoulussa. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ...