dc.contributor.advisor | Lerkkanen, Marja-Kristiina | |
dc.contributor.advisor | Pakarinen, Eija | |
dc.contributor.author | Nevantaus, Kreeta | |
dc.date.accessioned | 2019-11-21T08:06:16Z | |
dc.date.available | 2019-11-21T08:06:16Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66474 | |
dc.description.abstract | Tämän tapaustutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka kiinnittyneitä oppilaat arvioivat olevansa liikuntatunneilla, sekä kuvailla opettajan ja oppilaiden välistä vuorovaikutusta korkeimman ja matalimman tilannekohtaisen kiinnittymisen keskiarvon saaneilla liikuntatunneilla. Tutkimusaineistona oli kuusi 7. luokan liikuntatunneilta kuvattua videota sekä oppilaiden itsearviot oppitunnille kiinnittymisestään. Aineisto on kerätty osana laajaa Alkuportaat-tutkimushanketta. Videoaineisto litteroitiin ja analysoitiin teoriaohjaavan laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Laadullisen analyysin teoreettisena viitekehyksenä toimi Teaching Through Interactions -viitekehys, jossa opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laatu jakaantuu tunnetukeen, toiminnan organisointiin sekä ohjaukselliseen tukeen.
Tulokset osoittivat, että kaikilla kuudella liikuntatunnilla oppilaiden arvioiman kiinnittymisen keskiarvo oli keskitasolla tai sitä korkeammalla. Oppitunneilla, joilla tilannekohtaisen kiinnittymisen keskiarvo oli matalin, opettajan ja oppilaan välisessä vuorovaikutuksessa korostuivat erityisesti käyttäytymisen säätely, kielteinen ilmapiiri sekä opettajajohtoisuus. Korkeimman kiinnittymisen keskiarvon saaneilla oppitunneilla vuorovaikutuksessa korostuivat puolestaan erityisesti toiminnan tehokkuus, opettajan oppilaille osoittama tunnetuki sekä oppilaskeskeiset opetusmenetelmät. Palautteenanto oli kaikilla oppitunneilla sävyltään myönteistä, kannustavaa ja yksilöllistä. Tulokset antavat viitteitä siitä, että lämmin ja avoin vuorovaikutussuhde opettajan ja oppilaan välillä vahvistaa oppilaiden tilannekohtaista kiinnittymistä kouluun. | fi |
dc.format.extent | 80 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kouluun kiinnittyminen | |
dc.subject.other | opettaja-oppilasvuorovaikutus | |
dc.title | Oppitunnille kiinnittyminen ja opettaja-oppilasvuorovaikutus 7. luokan liikuntatunneilla | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201911214970 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | oppitunnit | |
dc.subject.yso | opettaja-oppilassuhde | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |