B2B organizations cultivating relationships in social media
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Organisaation ja yleisön välisten suhteiden kehittämistä on tutkittu jo 1980-luvun alusta lähtien, osana organisaation ja yleisön välisiä suhteita (Cheng 2018, 120; Huang & Zhang 2013, 85; Ki & Shin 2006, 194). On huomattu, että vuorovaikutus ja osallistuminen ovat tärkeässä roolissa suhteiden kehittämisessä verkossa. Useat tutkimukset ovat keskittyneet voittoa tavoittelemattomien ja kuluttajamarkkinointiin keskittyneiden organisaatioiden tutkimiseen (kuten Ki & Hon 2006; Bortree & Seltzer 2009; Waters et al. 2009; McCorkindale 2010; Rybalko & Seltzer 2010; Men & Tsai 2012; O’Neil 2014; Shin et al. 2015), kun taas B2B organisaatiot ovat saaneet vähän huomiota (Siamagka et al. 2015, 89; Järvinen et al. 2012, 102). Tämän vuoksi, tässä tutkimuksessa keskityttiin B2B organisaatioihin, ja selvitettiin, miten B2B yritykset kehittävät suhteita online mediassa.
Aineisto kerättiin neljän kohdeorganisaation sosiaalisen median profiilisivustoilta, sekä julkaisuista. Aineiston kokonaismäärä oli 272 julkaisua ja neljä Facebook, sekä LinkedIn profiilisivuston ”Tietoja” -osiota. Aineisto analysoitiin teoriapohjaisella sisällönanalyysilla.
Tulokset osoittavat, että tutkitut yritykset jakavat enimmäkseen tietoa organisaatiosta ennemmin kuin yrittävät saada aikaan vuorovaikutusta yleisön kanssa. Tulokset osoittavat myös, että tutkitut organisaatiot ovat avoimempia Facebookissa kuin LinkedInissa. Organisaatiot käyttävät enimmäkseen kuvia, ja pyrkivät voittamaan yleisöä puolelleen verkostoitumalla ja lahjoittamalla organisaatioihin, joista heidän yleisönsä on kiinnostuneet. Mitä tulee vuorovaikutukseen, tutkitut organisaatiot eivät joko vastanneet tai reagoineet vastauksiin. Organisaatiot pyrkivät jopa vähentämään yhteydenottotapoja. Tulokset ehdottavat, että vuorovaikutuksellista viestintää käytetään vähän, vaikka yhteisöpalvelut antavat tähän hyvän mahdollisuuden.
Tämä tutkimus antaa lisää ymmärrystä siitä, miten B2B yritykset käyttävät yhteisöpalveluja suhteiden kehittämisessä yleisön kanssa. Tutkimus ehdottaa, että sijoittamalla vuorovaikutukselliseen viestintään, organisaatiot voivat kehittää suhteita yleisönsä kanssa. Ymmärtämällä, miten B2B yritykset käyttävät sosiaalista mediaa suhteiden kehittämisessä, antaa organisaatioille eväitä sosiaalisen median käyttöön suhteiden kehittämisessä.
...
Relationship cultivation strategies have been studied since 1980s, as part of the organization-public relationships (Cheng 2018, 120; Huang & Zhang 2013, 85; Ki & Shin 2006, 194). It is noted, that interactivity and involvement play an important role in online relationship cultivation. Many of the studies has focused on non-profit or business-to-consumer organizations (e.g. Ki & Hon 2006; Bortree & Seltzer 2009; Waters et al. 2009; McCorkindale 2010; Rybalko & Seltzer 2010; Men & Tsai 2012; O’Neil 2014; Shin et al. 2015), whereas far too little attention is paid to business-to-business organizations (Siamagka et al. 2015, 89; Järvinen et al. 2012, 102). Therefore, this study focused on business-to-business organizations and, how they cultivated relationships online.
The data was gathered from four case organizations' social networking sites and published posts. The total sample size was 272 wall posts and four Facebook and LinkedIn profile pages’ “About” sections. Data was analyzed with content analysis.
These results indicate that the studied organizations mainly disseminate information of the organization rather than try to have interactive communication with publics. These results show that the studied organizations are more open on Facebook than on LinkedIn. Organizations use mostly images and try to win publics over by networking and donating to organizations, whom publics are interested. What comes to interactivity, case organizations did not either respond or give reactive responses to publics. Organizations even try to limit the possibilities to contact the organization. These results suggest that interactive communication is used less, even though social networking sites offers great opportunities for this.
This study gives better understanding of how business-to-business organizations use social networking sites for relationship cultivation with publics. The study suggests that investing in interactive communication, organizations can further develop the relationships with their publics. By understanding how business-to-business organizations use social media sites for relationship cultivation, helps organizations to utilize them better for relationship cultivation.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Conversational Gatekeeping : Social Interactional Practices of Post-Publication Gatekeeping on Newspapers’ Facebook Pages
Salonen, Margareta; Olbertz-Siitonen, Margarethe; Uskali, Tero; Laaksonen, Salla-Maaria (Routledge, 2023)Digital platforms, such as social media networks, have become intertwined in the news ecosystem, leading news media to lose their role as the sole gatekeeper in the public space. This development has given an active voice ... -
Interaction between students and class teachers in vocational education and training : ‘Safety distance is needed’
Ryökkynen, Sanna; Pirttimaa, Raija; Kontu, Elina (Linköping University Electronic Press, 2019)Interaction between students and teachers is fundamental and has therefore been widely studied in education. However, there have been few studies on intensive spe-cial support being provided to vocational education and ... -
Understanding the Strategies and Practices of Facebook Microcelebrities for Engaging in Sociopolitical Discourses
Das, Dipto; Islam, A. K. M. Najmul; Haque, S. M. Taiabul; Vuorinen, Jukka; Ahmed, Syed Ishtiaque (ACM, 2022)In this paper, we study popular microcelebrities from the Global South to understand their strategies and practices on Facebook. Unlike traditional celebrities who gain their reputation through different types of physical ... -
Future Trends in Social Media and Public Relations
Arango, Luis; Karjaluoto, Heikki; Lievonen, Matias; Muhonen, Markus; Niininen, Outi; Singaraju, Stephen; Spickett-Jones, J. Graham; Sundermann, Gerrit; Valentini, Chiara (Routledge, 2023)Public relations (PR) focuses on storytelling by creating newsworthy content that will be communicated to target audiences. However, because social media has empowered individual consumers to an unprecedented level, we are ... -
Rolling or Scrolling? The Effect of Content Type on Habitual Use of Facebook
Köse, Dicle Berfin (Association for Information Systems, 2020)The paper investigates how content type (i.e., hedonic and utilitarian content) is related to satisfaction, habitual use, use intensity and discontinued use intentions in the context of social media services. The research ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.